آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=391

برای برخی از افراد که با عبارت کلی سئو آشنایی دارند اما از جزئیات آن مطلع نیستند این سوال مطرح شود که سئو داخل سایت چیست و چه فرقی با سئو خارجی دارد؟

در حالت کلی سئو مخفف عبارت انگلیسی Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. به عبارت ساده تر سئو به مجموعه اعمال و تکنیک هایی می گویند که هدف از انجام آن ها بالا بردن رتبه سایت در نزد موتورهای جستجو است.

این مجموعه اعمال و تاکتیک ها خود به دو دسته کلی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها با طی یک روند مشخص، برای دست یافتن به هدف نهایی مشترک یعنی رسیدن به رتبه نخست در نتایج صفحات موتورهای جستجو به کار گرفته می شوند.

این دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی را در بر می گیرند که ما در این مطلب ضمن معرفی دسته اول، به شرح روش های مختلف اعمال تکنیک های آن می پردازیم. پس ما را تا پایان مطلب همراهی کنید.

سئو داخلی (on page seo) چیست؟

به تمام کارهایی که برای افزایش رتبه وب سایت در داخل خود سایت انجام می شود، سئو داخلی یا on page seo می گویند. بخش مهم و عمده اعمال سئو را سئوی داخلی تشکیل می دهد. گستره سئو داخل سایت بسیار وسیع تر از سئو خارجی یا off page seo است و از مراحل مقدماتی طراحی وب سایت تا گام های نهایی را برای ارتقای آن شامل می شود.

در سئو داخلی وب سایت محتوا و نیز کدهای html بهینه می شوند و از روش های مختلفی برای تحقق این هدف استفاده خواهد شد. در نقطه مقابل on page seo، سئو خارجی قرار دارد که تمرکز آن بیشتر روی لینک سازی خارجی و معرفی سایت در فضای خارج از آن است.

سئو داخل سایت چیست؟

تکنیک های مهم در سئوی داخلی

برای سئوی داخلی سایت روش های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارد که تمام آن ها در کنار یکدیگر باعث می شوند یک وب سایت سریع تر به رتبه اول موتورهای جستجو دست یابد. در گذشته تمرکز اصلی سئو داخلی روی کلمات کلیدی بود و بسیاری از سئو کاران برای ارتقای سایت خود، اقدام به استفاده بی دلیل و نامناسب از کلمات کلیدی در محتوا می کردند.

اهمیت بسیار زیادی که کلمات کلیدی در محتوا داشتند، موجب تولید محتواهایی بی معنی و نامناسب شده بود که هدف از تشکیل و تولید آن ها صرفا به کار بردن کلمات کلیدی بیش از حد زیاد در داخل سایت بود. با پیشرفت الگوریتم های گوگل از اهمیت کلمه کلیدی کاسته شد و معیارهای دیگری نیز برای ارتقای سایت در مرکز توجه قرار گرفتند.
در ادامه بعضی از مهم ترین تاتکتیک های اثر بخش در سئو داخلی سایت آورده شده است.

یک استراتژی سئو موثر داشته باشید

اولین گام و حتی مهمترین گام در پیش برد اهداف سئو، تعیین یک استراتژی و برنامه کلی برای محقق شدن هدف از سئو سایت است. در این مرحله چشم اندازهای دور و نزدیک سایت را برای خود مشخص کنید، با طرح یک نقشه دقیق، سرعت رسیدن به اهداف سایت را بالا ببرید و در عین حال از بروز خطاهای احتمالی جلوگیری کنید.

در هنگام ترسیم یک استراتژی سئو، باید تعداد صفحات فرود یا لندینگ پیج ها را مشخص کرده و همچنین زمان درست و دقیق قرار دادن محتوا را در قسمت بلاگ سایت نیز تعیین کنید.

سرعت سایت را بهینه کنید

سرعت سایت یکی از معیارهای بسیار مهم برای ارتقا یافتن رتبه در نزد موتورهای جستجو است. گوگل به سایت هایی که از سرعت بالاتری برخوردار هستند، رتبه بهتری می دهد و از سوی دیگر بهینه سازی سرعت سایت در جذب ترافیک بیشتر بسیار موثر است.

کاربران اینترنت به طور کلی تمایل دارند وارد سایتی شوند که سرعت باز شدن آن بالا باشد. در بسیاری از موارد کاربران برای باز شدن یک سایت زمان زیادی منتظر نمی مانند و ترجیح می دهند برای یافتن محتوای مورد نظر خود به سراغ سایت های دیگر بروند.
رفتن کاربران از سایت در حال بارگذاری شما به یک سایت دیگر، به عنوان یک امتیاز منفی قلمداد می شود که در ارتقای رتبه سایت خلل وارد می کند.

این مساله حتی در مورد وب سایت هایی که در رتبه اول یا دوم نتایج جستجوی گوگل قرار دارند نیز صدق می کند. برای بالا بردن سرعت سایت خود بهتر است از یک هاست قدرتمند استفاده کنید و اگر وب سایت شما روی یک هاست متوسط یا ضعیف قرار دارد، آن را به یک هاست دیگر انتقال دهید.

یکی دیگر از راه های موثر برای افزایش سرعت سایت استفاده از سیستم CDN است. باید توجه داشته باشید که همه کاربران سایت شما از یک محدوده جغرافیایی مشخص وارد نمی شوند، بلکه ممکن است برخی از آن ها نیز از کشورهای بسیار دوری بازدید کننده سایت شما باشند.

در حالت عادی برای باز شدن یک سایت در فاصله مکانی دور، باید پیام های کاربر به سرور مرکزی سایت ارسال شوند تا دستور باز شدن سایت صادر شود.

وقتی یک سایت از سیستم CDN استفاده کند، به طور سیستمی نزدیک ترین سرور به کاربر شناسایی می شده تا کاربر از طریق آن به وب سایت مورد نظرش در نقطه بسیار دور وارد شود. به عبارت دیگر CDN یک شبکه توزیع محتوا است که در نقاط مختلف شعبه دارد تا به جای فرستادن سیگنال از مکان کاربر به مکان سایت، سینگال های کاربر را به نزدیک ترین سرور خود ارسال کند.

سئو داخل سایت چیست؟

از Https استفاده کنید

کاربران اینترنت تمایل دارند به سایتی وارد شوند که اطلاعات آن‌ها محفوظ بماند و از آن هیچ سوء استفاده ای نشود. این مساله به ویژه در سایت های فروشگاهی که کاربر اقدام به ثبت نام می کند، اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل ایمن سازی سایت در جذب ترافیک بالاتر و در نهایت افزایش رتبه سایت بسیار موثر است.

از گواهی SSL و Https برای ایمن سازی سایت خود استفاده کنید تا یک گام سئوی سایت خود را به سمت عالی پیش ببرید.

یو آر ال سایت را بهینه کنید

یکی دیگر از کارهای مهم در سئوی سایت، بهینه کردن یو آر ال (URL) و انتخاب مناسب ترین آدرس برای سایت است. گوگل به طور مستقیم بیان می کند که به یو آر ال های طولانی و سخت علاقه ای ندارد. پس بهتر است برای سئو سایت خود از یو آر ال کوتاه، متناسب و مرتبط با موضوع سایت استفاده کنید.
همچنین استفاده از کلمه کلیدی کانونی در بهینه سازی یو آر ال تاثیر بسیار بالایی دارد، پس سعی کنید به نحوی از کلمه کلیدی کانونی خود در آدرس وب سایت استفاده کنید. به کار بردن نام برند نیز در ارتقای URL تاثیر به سزایی دارد.

عنوان سایت را بهینه کنید

یکی دیگر از اقدامات لازم در سئوی داخلی سایت، بهینه کردن عنوان سایت است. عنوان بهینه شده تاثیر بسیار بالایی در ارتقای رتبه وب سایت دارد. هر سایت از صفحات متعددی تشکیل شده است که هر صفحه باید از یک عنوان مناسب و بهینه شده برخوردار باشد.

عنوان صفحه باید با محتوای آن صفحه مرتبط باشد و همچنین طولانی نبودن آن اهمیت بسیار زیادی دارد. در بهترین حالت ممکن، عنوان هر صفحه نباید بیش از 70 کاراکتر باشد و باید به صورتی نوشته شود که حاوی اطلاعاتی مانند کلمه کلیدی، و کلمات متناسب و مرتبط با محتوا باشد.

همچنین استفاده از اعداد در سئو سایت بسیار مهم است و بهتر است در صورت امکان از عدد در عنوان هر صفحه استفاده شود. به عنوان مثال « 8 تکنیک سئو داخلی سایت» یک عنوان سئو شده برای یک سایت با محتوای سئو داخل سایت است. علاوه بر این نکات بهتر است بدانید عنوان سایت باید تگ H1 باشد.

سئو داخل سایت چیست؟

متا تگ به کار ببرید

متا تگ یا توضیحات متا (meta description) حداکثر 160 کاراکتری است و کابر قبل از وارد شدن به سایت شما در صفحه نتایج جستجو یا serp آن را مشاهده می کند. اگر شما به عنوان یک سئوکار برای سایت و صفحات گوناگون آن متاگ تگ تعیین نکنید، گوگل به طور پیش فرض 160 کاراکتر نخست در محتوای متنی شما را به کاربر نمایش می‌دهد.

متنی که به طور پیش فرض نمایش داده می‌ شود ممکن است حاوی اطلاعات مفید و مشوقی برای بازدید کننده نباشد، به همین دلیل باعث جذب ترافیک بالاتر به سایت نشود. بهتر است برای تمام صفحاتی که ایجاد می کنید یک متا دیسکریپشن جذاب و محرک بنویسید که کاربران اینترنت را به بازدید از سایت شما تشویق کند.

کلمه کلیدی متناسب انتخاب کنید

انتخاب کلمه کلیدی مناسب جزو مهم ترین کارهای انجام شده در سئوی داخلی است. انتخاب کلمه کلیدی حتی باید قبل از انتخاب عنوان، یو آر ال و متا تگ انجام شود، زیرا همانطور که گفته شد برای بهینه سازی این بخش ها بهتر است در ساختار آن ها از کلمه کلیدی کانونی استفاده شود.

کلمات کلیدی باید در نهایت دقت و پس از انجام بررسی های مختلف انتخاب شوند؛ زیرا کلماتی هستند که کاربر با جستجوی آن‌ها به سایت شما وارد می شود. انتخاب کلمات کلیدی باید بر اساس معیارهایی مانند سختی کم یا نرخ کلیک بالا انجام شود و شامل کلماتی باشند که در حالت کلی کاربران آن ها را بیشتر جستجو می کنند.

رعایت چگالی کلمات کلیدی در محتوا بسیار مهم است و باید به نسبت حجم محتوا یک الی دو درصد از کلمه کلیدی در متن تکرار شود. همچنین در نظر داشته باشید که با به کار بردن بی معنی و بدون دقت کلمه کلیدی در متن، محتوا را بی ارزش و بی معنی نکنید.

امروزه کلمات کلید طولانی شده یا long tail و کلمات هم معنی در سئو سایت تاثیر بیشتری دارند و احتمال سرچ آن ها توسط کاربر در نتیجه افزایش ترافیک سایت بیشتر است.

از تصاویر اختصاصی استفاده کنید

محتوای تصویری یا اینفوگرافیک جزو با اهمیت ترین محتواها در نزد موتورهای جستجو محسوب می شوند. این روزها کاربران تمایل دارند به جای مطالعه متن های طولانی، از اطلاعات ذکر شده در تصویر (اینفوگرافیک) استفاده کنند. از سوی دیگر استفاده از تصاویر مرتبط در بین محتوای متنی، علاوه بر جذابیت بیشتر متن، به فهم درست متن کمک بسیار زیادی می کند.

استفاده از تصاویر اختصاصی و ویژه یکی از تکنیک های سئو داخلی است که به دیدن شدن هر چه بیشتر صفحات سایت کمک می کند. سعی کنید برای سایت خود اقدام به تولید عکس های اختصاصی کنید و اگر قادر به تولید این نوع محتوا نیستید، با زدن لوگو روی عکس ها و نوشتن متن جایگزین عکس برای آن‌ها، به سئوی تصاویر استفاده شده در سایت کمک کنید.

محتوای ویدیویی و صوتی تولید کنید

طبق تحقیقات انجام شده محتوای ویدیویی بیش از هر نوع محتوایی در سئو سایت تاثیر دارد. سعی کنید برای سایت خود به ویژه در سایت‌های آموزشی، اقدام به تولید محتوای ویدیویی کنید و اگر توانایی تولید محتوای ویدیویی را ندارید، ویدیوهای آماده را از ابتدا و انتها برش بزنید و لوگوی ویژه خود را روی تمام ویدیو بزنید.
همچنین تولید پادکست ها که جزو محتوای صوتی هستند، به سئوی سریع تر محتوا کمک می کند.

سئو داخل سایت چیست؟

خطاهای سایت را سئو کنید

از دیگر اعمال لازم و ضروی در سئو داخلی سایت، بهینه کردن خطاهای احتمالی مانند خطای 404 است. این خطاها سبب افزایش نرخ پرش در سایت می شوند پس سعی کنید با طراحی یک عکس مرتبط برای زمان بروز خطاها و قرار دادن یک لینک در عکس، از کاربران بخواهید به صفحات مرتبط وارد شوند.

نقشه سایت بسازید

پس از تنظیم و ایندکس کردن صفحات مختلف سایت، اقدام به ساخت نقشه xml (نقشه قابل مطالعه توسط گوگل) و html (نقشه قابل مطالعه توسط کاربران) کنید و آن ها را به موتورهای جستجو از جمله گوگل معرفی کنید. ساخت نقشه سایت که یکی از تکنیک های سئو داخلی سایت است در افزایش رتبه سایت تاثیر مستقیم دارد.

لینک داخلی بسازید

برخی از سئوکاران معتقد هستند که به ساخت لینک داخلی بر اساس برنامه و ساختار منظم نیازی نیست، زیرا این لینک ها تاثیر بسیار زیادی در سئو سایت ندارند. با وجود این حقیقت که لینک های داخلی به اندازه لینک های خارجی با ارزش نیستند، اما ساخت لینک داخلی بر اساس ساختار درست در سئو سایت موثر است.

سعی کنید از ساختار خوشه ای برای لینک سازی داخلی استفاده کنید. به این صورت که صفحات فرود یا لندینگ پیج ها در راس هرم قرار گیرند و قاعده هرم را محتوای بلاگ ها تشکیل دهند.

سخن نهایی

سئو به مجموعه اعمالی می گویند که برای بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن در نزد موتورهای جستجو انجام می شوند. تکنیک های سئو به دو دسته کلی سئو داخلی و خارجی تقسیم می شوند که دسته اول سایت شامل تمام اعمالی است که برای ارتقای رتبه سایت در داخل خود سایت قابل اجرا هستند.

سئو داخلی سایت موارد زیادی را در بر می گیرد و شامل نکته های ریز و درشت فراوانی است که با انجام دادن همه آن ها می توان در زمان کمتری به رتبه نخست نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو دست یافت. در این مطلب مهم ترین نکات و تکنیک های سئو داخلی سایت را شرح دادیم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.