آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=600

فاکتورها در هزینه طراحی سایت متناسب با نوع سایتی که شرکت طراحی سایت یا فردی که سایت را طراحی میکند، متفاوت است. تعرفه های طراحی سایت ممکن است تحت تاثیر عوامل زیادی قرار بگیرند و هزینه های طراحی سایت را تا حدود زیادی متفاوت کنند. در این پست آموزشی از دارکوب قصد داریم که مهمترین فاکتورها در هزینه طراحی سایت را با هم مورد بررسی قرار دهیم. پس تا آخر این مقاله با ما همره باشید. 

مهمترین فاکتورها در هزینه طراحی سایت 

همانطور که گفتیم هزینه راه اندازی یک سایت تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. تاحدود زیادی این عوامل به کمیت و کیفیت ابزار ها و زیرساخت ها در طراحی سایت بر میگردند. در واقع هر چه تقاضای شما برای کیفیت و کمیت سایت بالاتر رود، هزینه طراحی وبسایت شما نیز بالاتر میرود. مهمترین فاکتورها در تعرفه طراحی سایت شامل مورد زیر است:

  • هاست و دامنه
  • نوع سیستم مدیریت محتوا (وردپرس، جوملا، کدنویسی اختصاصی و…)
  • نوع سایت (فروشگاهی، شرکتی، وبلاگی و…)
  • حاوی خدمات پس از طراحی
  • حاوی خدمات سئو و بهینه سازی سایت
  • حاوی خدمات تولید محتوا
  • و…

اگر چه این فاکتور ها میتوانند از این تعداد بیشتر باشند، اما در درجه اول این فاکتورها مهمترین فاکتورها در هزینه طراحی سایت هستند. بنابراین ما در درجه اول هزینه ساخت سایت را با این فاکتورها بررسی میکنیم. خود این فاکتورها به زیر دسته های بیشتری تقسیم میشوند و دوباره تعرفه های طراحی سایت را متغیر میکنند. ما در ادامه تک تک این فاکتورها را مورد بررسی قرار میدهیم. پس بریم آن ها را با هم مورد بررسی قرار هیم.

هاست و دامنه در ‌هزینه طراحی سایت

هاست و دامنه در هزینه طراحی سایت

هر وبسایتی برای آنلاین شدن به دو تکنولوژی اساسی نیازمند است، هاست و دامنه. شما برای اینکه یک وبسایت حرفه ای داشته باشید باید یک دامنه و یک هاست برای خودتان تهیه کنید. از آن جا که دامنه و هاست تنوع مختلفی دارند، پس در تعرفه های طراحی سایت دخیل هستند و بسته به نوع هاست یا دامنه ای که شما تهیه میکنید هزینه راه اندازی وبسایت برای شما تغییر خواهد کرد. 

تعرفه دامنه

نام دامنه یا آدرس اینترنتی وبسایت شما، نام برند و سایت شما است. قیمت دامنه با پسوند آن مشخص میشود. پسوند های مختلفی برای دامنه ها وجود دارد، که مهمترین آن ها عبارت اند از:

  • com
  • org
  • net
  • co
  • ir
  • co.com

لیست بالا از متداولترین نوع دامنه ها در فضای کسب و کار اینترنتی داخل کشور و سراسر دنیا هستند. دامنه ir مختص کشور ایران است، در عین حال ارزانترین آن ها نیز میباشد. اما دامنه های دیگر بین المللی هستند و قیمت و تعرفه های آن ها چندین برابر است. بنابراین اگر شما از پسوند های بین المللی استفاده میکنید، هزینه راه اندازی سایت شما نیز بیشتر میشود. یک نکته راجع به این دامنه ها این است که از لحاظ سئو سایت هیچکدام نسبت به همدیگر برتری ندارند.

تعرفه هاست

یکی دیگر از فاکتور ها در هزینه طراحی سایت فضای میزبانی شما در اینترنت یا هاستینگ شما است. این فاکتور بسته به شرکت هاستینگی که از آن هاست تهیه میکنید یا نوع هاست شما میتواند متفاوت باشد. هرچه شرکت هاستینگی که شما از آن هاست میگیرید، معتبر تر باشد احتمالا هزینه آن بیشتر است. سعی کنید که از شرکتی هاست بگیرید که سرور های آن آپ تایم بالایی داشته باشند و پشتیبانی فنی خوبی داشته باشند. 

در مورد تعرفه هاست، تعرفه های خاصی وجود ندارد، چون بسته به اینکه شرکت هاستینگ شما چه شرکتی باشد، دوره تمدید هاست چه مدت باشد (ماهیانه، سه ماهی، شش ماهه، سالیانه و…) یا نوع هاستی (وردپرسی، لینوکسی و…) که میخرید، فرق میکند.

نوع سیستم مدیریت محتوا (از فاکتور های مهم هزینه طراحی سایت)

سیستم مدیریت محتوا از فاکتور های هزینه طراحی سایت

هر وبسایتی برای آنلاین شدن و مدیریت محتوای خود در فضای آنلاین به یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) نیاز دارد. در واقع یکی از فاکتورها در هزینه طراحی سایت، سیستم مدیریت محتوای آن است. این سیستم های مدیریت محتوا به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم میشوند. سیستم های مدیریت محتوای عمومی اغلب رایگان هستند، اما هزینه راه اندازی و اختصاصی کردن آن ها در طراحی سایت لحاظ می شود. همچنین احتمال دارد برخی از پلاگین های این سیستم ها پولی باشد. مهمترین سیستم های مدیریت محتوا عبارت اند از:

  • وردپرس
  • جوملا
  • دروپال
  • تکست پترن
  • کانتائو
  • و… 

محبوبترین این سیستم ها، وردپرس و جوملا هستند. هزینه طراحی سایت با وردپرس بسیار مناسب میباشد و کار با آن به عنوان یک مدیر سایت بسیار آسان است. 

از طرفی دیگر برخی از سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی هستند و با زبان های برنامه نویسی تحت وب نوشته میشوند. هزینه طراحی این سیستم ها در مقایسه با سیستم های مدیریت محتوای عمومی بیشتر است. بنابراین یکی از فاکتور های هزینه طراحی وبسایت، سیستم مدیریت محتوای آن است. اگر بخواهید به صورت اختصاصی یک سیستم مدیریت محتوا داشته باشید و یک نفر یا یک شرکت طراحی سایت آن را برایتان طراحی کند، پس باید هزینه بیشتری برای راه اندازی یک وبسایت در نظر بگیرید. اگر هم از سیستم های مدیریت محتوای عمومی استفاده میکنید، باید علاوه بر هزینه راه اندازی آن ها، هزینه های دیگری مانند اختصاصی کردن آن یا طراحی قالب مناسب و حرفه ای و… را بپردازید.

نوع سایت

نوع سایت از فاکتور های هزینه طراحی سایت

یکی دیگر از فاکتور های هزینه طراحی سایت، نوع وبسایتی است که ساخته میشود. مثلا ساخت یک سایت وبلاگی در مقایسه با ساخت یک فروشگاه آنلاین آسانتر است. بنابراین هزینه راه اندازی سایت نیز در آن برابر نیست. به صورت کلی وبسایت ها به چند دسته کلی زیر تقسیم میشوند:

این دسته ها کلی هستند و هر کدام میتوانند به دسته های دیگر تقسیم شوند. بنابراین هزینه ساخت سایت آن ها نیز متناسب با خدماتی که مشتری میخواهد، متفاوت خواهد بود. 

هزینه طراحی سایت فروشگاهی

هزینه طراحی سایت فروشگاهی نسبتا بالا است. سایت فروشگاهی حاوی پیچیدگی های مختلفی است. از طرفی امنیت و رسپانسیو بودن آن خیلی مهم است. در این یکی مورد نیز هزینه طراحی متفاوت است. ممکن است شما سایتی بخواهید حاوی چندین دسته و زیر دسته از محصولات یا این که سایتی بخواهید که فقط یک دسته محصول یا حتی یک محصول را به فروش میرساند.

طراحی سایت فروشگاهی هم با سیستم های مدیریت محتوای عمومی و هم با سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی قابل پیاده سازی است. اما اگر شما قصد دارید یک فروشگاه بزرگ راه اندازی کنید و در عین حال یک وبسایت مقیاس پذیر داشته باشید که مشتریان خیلی زیادی را همزمان پشتیبانی کند، از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید و آن را به شرکتی مناسب بسپارید. 

هزینه طراحی سایت شرکتی

بسته به اینکه شرکت شما در فضای آنلاین چه خدماتی ارائه دهد و وبسایت آن شامل چه بخش هایی باشد، هزینه متفاوت خواهد بود. بنابراین یکی از فاکتورهای هزینه طراحی سایت شرکتی نوع و تعداد خدمات آنلاین آن به مشتریان است. هر چقدر خدمات بیشتر باشد و پیچیدگی ها بالاتر برود هزینه راه اندازی سایت شرکتی بالاتر خواهد رفت. شما میتوانید هم با cms های اختصاصی و هم با cms های عمومی برای شرکت خود وبسایت طراحی کنید. 

هزینه طراحی پورتال سازمانی

پورتال ها نوعی سایت هستند که پیچیدگی های خاص خودشان را دارند و در آن خدمات متفاوتی از سایر وبسایت ها ارائه می شود. بیشتر سازمان های بزرگ و معروف یک پورتال سازمانی دارند که در آن مشتریان با هم و با سازمان تعامل دارند. به علت وجود پیچیدگی های زیاد، هزینه طراحی پورتال سازمانی زیاد است و از cms های عمومی برای طراحی آن استفاده نمیکنند. بنابراین یکی از فاکتور های هزینه طراحی سایت، پیچیدگی آن است که این مورد در پورتال های سازمانی کاملا قابل مشاهده است.

هزینه طراحی وبلاگ

طراحی یک وبلاگ شخصی هزینه چندانی در بر ندارد و با سیستم های مدیریت محتوای عموی مانند وردپرس بسیار رایج است. اما رسپانسیو و بهینه سازی آن خیلی مهم است که باید به آن دقت کنید.

 

طراحی سایت حاوی خدمات پس از طراحی

پشتیبانی از فاکتورهای هزینه طراحی سایت

اگر شما بخواهید پس از طراحی کامل یک سایت، پشتیبانی بعد از تحویل را بگیرید الزاما باید هزینه بیشتری بپردازید. مگر اینکه سایت مشکل جدی داشته باشد. پشتیبانی پس از طراحی شامل رفع مشکلات فنی، اختصاصی کردن سایت بنابر شرایط، اضافه کردن آپشن های دیگر و… است. بنابراین یکی از فاکتورها در هزینه طرحی سایت پشتیبانی پس از طراحی است.

حاوی خدمات تولید محتوا

تولید محتوا از هزینه های راه اندازی سایت

ممکن است یک مشتری از شرکت طراحی سایت خودش بخواهد خدمات تولید محتوا را نیز به عهده بگیرد، در این مورد شرکت طراحی سایت اگر دارای نیروی تولید محتوا باشد خدمات تولید محتوا را نیز انجام میدهد. اما باید این نکته را به یاد داشته باشیم که هزینه ساخت سایت، ارتباطی با تولید محتوا برای محصولات، خدمات، وبلاگ و… ندارد و شرکت سازنده هزینه طراحی را جداگانه برای شما حساب میکنند. 

حاوی خدمات سئو و بهیه سازی سایت

هزینه سئو در راه اندازی سایت

یکی دیگر از خدماتی که یک مشتری ممکن است از شرکت طراحی سایت یا فرد فرینلسر بخواهد، خدمات سئو و بهینه سازی برای سایت است. خدمات سئو برای یک وبسایت یک تخصص و یک عمل کاملا جدا از طراحی وبسایت است. هر چند شرکتی که سایت را طراحی میکند باید سایتی سئو فرندلی، رسپانسیو و کاربر پسند طراحی کند. اما وظیفه سئو و بهینه سازی آن روی دوش طراح سایت نیست. مگر اینکه مشتری بخواهد همراه خدمات طراحی سایت، خدمات سئو نیز در کنار آن انجام بگیرد. 

پس به این نتیجه میرسیم که خود سئو و تولید محتوا مربوط به اصل طراحی سایت نیستند، مگر اینکه مشتری خودش آن را از شرکت های طراحی سایت بخواهد. هم سئو و هم تولید محتوا تعرفه های خود را دارند و تعرفه های آن ها نیز گوناگون است. علاوه بر این ها، سئو و تولید محتوا یک تخصص جدا از طراحی سایت هستند. ممکن است شرکتی در طراحی سایت حرفه ای باشد ولی خدمات سئو و بهینه سازی را انجام ندهد. یا کسی طراحی سایت بلد باشد، اما سئو بلد نباشد.

جمع بندی در رابطه با تعرفه های طراحی سایت

اگر بخش های بالا را به خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه خواهید شد که هزینه ساخت سایت وابسته به عوامل متعددی است. اینکه سایت شما چه نوع سایتی باشد (فروشگاهی، پورتال، شرکتی و…)، با چه سیستم مدیریت محتوایی ساخته شود (اختصاصی یا عمومی)، چه نوع هاست و دامنه ای استفاده کنید و حاوی چه خدماتی باشد (پشتیبانی، تولید محتوا، سئو و…) هزینه ها فرق خواهد کرد. پس برای اینکه یک سایت داشته باشید که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ کارایی برای شما بهترین باشد، این فاکتور ها را متناسب با هزینه های خود بر آورد کنید. پس برآورد هزینه طراحی سایت به فاکتورهای متعددی وابسته است که شخص یا سازمان متقاضی باید به این نکته توجه داشته باشد.

شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از ١٨ سال سابقه در زمینه طراحی و بهینه سازی انواع وبسایت ها، یکی از بزرگترین شرکت های طراحی سایت و سئو میباشد. شما میتوانید با خیال راحت خدمات طراحی سایت خود را به شرکت دارکوب بسپارید و برای خود و سازمان خود یک سایت فوق حرفه ای داشته باشید. 

امیدوارم مقاله ما در رابطه با فاکتورها در هزینه طراحی سایت برای شما مفید واقع شده باشد. منتظر انتقادات و پیشنهادات شما در این رابطه هستیم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.