آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=434

امروزه داشتن یک پورتال سازمانی مناسب برای سازمان ها و شرکت ها یک نیاز اساسی محسوب می شود. که اهمیت ویژه ای در رشد کسب و کار آن ها خواهد داشت. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک به سمت دیجیتالی شدن پیش آمده اند و از پلت فرم های آنلاین استفاده می کنند. پیش بینی می شود که در چند سال آینده بالای ٨٠ درصد از کسب و کار ها در بیشتر کشور های دنیا حداقل از یک بستر آنلاین برای تعامل با مشتری استفاده کنند. 

پورتال سازمانی چیست؟

پورتال سازمانی چیست

طراحی پورتال سازمانی در چند سال اخیر به دلیل نیاز مبرم سازمان ها به یک پورتال، افراد زیادی را در این حوزه به چالش کشیده است. به عنوان یک پلت فرم تحت وب، یک پورتال به کاربران امکان می دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و محتوایی را به آسانی پیدا کنند. این اطلاعات از منابع مختلف در یک رابط کاربر واحد ترکیب می  شوند و یک محتوای جدید تشکیل می دهند. علاوه بر این ها ممکن است یک پورتال شامل خدمات آنلاین، مدیریت کاربران، سامانه های اطلاعاتی و… باشد.

به همین دلیل شرکت های طراحی پورتال در چند سال اخیر به شدت در حال افزایش بودند. از گوشه و کناره های جهان سازمان ها و شرکت ها به داشتن یک پورتال جهت رفع نیاز کاربرانشان مجهز شدند. این پیشرفت ها طوری ادامه پیدا کرد که امروزه کمتر سازمانی یافت می شود که یک پورتال نداشته باشد. به همین جهت ما در این پست آموزشی از دارکوب قصد داریم تا اهمیت های وجود یک پرتال سازمانی را بیان کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت پرتال سازمانی

عملکرد یک پورتال می تواند تأثیر گسترده ای بر یک سازمان و فرآیندهای آن ایجاد کند. بنابراین ما کاربرد پرتال را اینگونه بیان می کنیم: پورتال های وب امکان دسترسی شخصی را فراهم می کنند و شرکت ها را قادر می سازند سایتها و ناوبری را طراحی کنند که بر اساس نیاز کاربر باشد. اگر یک سازمان به هر دلیلی نتواند یک پورتال راه اندازی کند، کم کم شاهد کاهش سود و از دادن مشتریان خود خواهد بود.

این اهمیت از آن جا قوت میگیرد که امروزه رشد کاربران در فضای آنلاین به شدت رو به افزایش است. با افزایش تعداد کاربران به طبیعتاً سطع آگاهی و انتظار آن ها نیز از این سازمان ها بالا می رود. بنابراین سازمان ها باید به فکر طراحی پورتال سازمانی باشند تا به نیاز های مشتریان خود پاسخ دهند.

پورتال ها می توانند نقش به سزایی در جذب مشتری داشته باشند، اگر آن را با مجهز به بازاریابی محتوایی یا سیستم های بازاریابی کنیم، می تواند در مدت کوتاهی به رشد برندینگ یک سازمان کمک بسیاری کند.

تفاوت وبسایت با پورتال در چیست؟

تفاوت طراحی پورتال سازمانی با وبسایت

در نگاه کلی یک پورتال در واقع یک وبسایت است. اما تفاوت هایی نیز در آن ها وجود دارد. به عنوان نمونه یک پورتال، خدمات و سرویس های پیچیده تر و بیشتری نسبت به یک سایت دارد. شما تصور کنید که خدمات یک وبلاگ یا یک سایت خبری، با پورتال یک بانک یا یک دانشگاه تفاوت های بسیاری دارد. در عین حال کاربرد پورتال ها از وبسایت ها بیشتر هستند و خدمات گسترده تری ارائه می دهند.

همچنین تفاوت های نیز در طراحی سایت پرتال با طراحی سایت معمولی وجود دارد. از بارز ترین این تفاوت ها میتوان به زیر ساخت آن ها اشاره کرد. یک پورتال سازمانی به منابع سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری نیاز دارد. یکی از مهمترین مزیات ها و ویژگی های پرتال سازمانی در مقایسه با وبسایت، یکپارچگی،سازگاری و شخصی سازی است.

یکی دیگر از این تفاوت ها می تواند محوریت باشد. وبسایت های امروزی بیشتر تجارت محور هستند و هدف آن ها کسب تجارت از طریق تبلیغات و سئو است. اما اهداف پورتال با سایت تا حدودی فرق دارد. بیشتر ما کاربرد پورتال را به مشتری محوری آن می شناسیم. بنابر این برای یک پورتال مشتری اولویت دارد.

طراحی پورتال سازمانی

با گسترش تکنولوژی های مختلف در بستر وب، طراحی پورتال سازمانی از سوی شرکت های طراحی پورتال و سایت به وفور افزایش یافته است. امروزه اغلب شرکت ها و کمپانی های طراحی سایت دارای گزینه طراحی سایت پورتال هستند. طراحی پورتال سازمانی را میتوان در دسته های مختلفی قرار داد. از جمله مهترین این پرتال ها در طراحی سایت پورتال میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد.

  • طراحی پورتال دانشگاهی
  • طراحی پورتال بانک
  • طراحی پورتال بیمه
  • طراحی پورتال بیمارستان
  • طراحی پورتال شرکت
  • طراحی پورتال دولتی

و بسیاری از پورتال های دیگر که سازمان های دولتی و شخصی به آن در جهت رفع نیاز کاربر نیازمندند.

طراحی پورتال سازمانی به دلیل آنکه حاوی پیچیدگی های خاص خودش است، به یک تیم متخصص نیاز دارد. تیمی که پاسخگوی همه ی جنبه های آن باشد و بتواند با چالش های آن به خوبی رو به رو شود. از همه مهمتر طراحی پرتال به دلیل اینکه در آن پیچیدگی های خاص خودش را دارد، ساخت آن با سیستم های مدیریت محتوای عمومی مانند وردپرس و جوملا چندان امکان پذیر نیست. مگر اینکه سیستم ساده ای باشد.

به همین دلیل بایست طراحی پرتال را به شرکت طراحی پورتال بسپارید. چون امکان ندارد یک فرد به تنهایی همه مهارت های راه اندازی پوتال سازمانی را به تنهایی داشته باشد.

مهمترین ویژگی های پورتال سازمانی

ویژگی های مهم طراحی پرتال سازمانی

یک پورتال سازمانی باید ویژگی های زیر داشته باشد. اگر این ویژگی ها را نداشته باشد ممکن است در آینده به مشکل بخورد و سازمان مشتریان خود را از دست بدهد. مهمترین این ویژگی ها عبارت اند از

زیر ساخت نرم افزاری و سخت افزاری قوی:

از بارزترین ویژگی های یک پورتال سازمانی زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری آن است. یک پورتال باید به قدری قوی باشد که پاسخ گوی نیاز مشتریان سازمان باشد. این ویژگی با داشتن زیر ساخت نرم افزاری و سخت افزاری قوی ممکن است. داشتن برنامه نویس های ماهر با پلت فرم های قوی و همچنین سرور های قوی از مهمترین زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری آن است. در طراحی پورتال سازمانی باید به این امکانات توجه کنیم.

امنیت:

یکی دیگر از ویژگی های بارز یک پورتال سازمانی امنیت آن است. به دلیل اهمیت سازمان و اطلاعات کاربران آن، ممکن است افراد زیادی به آن سو قصد داشته باشند. به همین دلیل باید خشت امنیتی یک پورتال سازمانی محکم بنیاد شود. همچنین نظارت های لازم امنیتی روی آن وجود داشته باشد.

مقیاس پذیری:

در طراحی پرتال سازمانی باید به مقیاس پذیری آن توجه ویژه ای داشته باشیم. یک سازمان ممکن است مشتریان آن به شدت افزایش یابند. بنابراین لازم است قبل از طراحی پورتال سازمانی به این گزینه اهمیت بیشتری داده شود. ممکن است مشتریان یک سازمان به قدری افزایش یابد که پورتال پاسخگوی نیاز آن ها نباشد، بنابر این باید تا حد امکان آینده سازمان را پیش بینی کنیم تا یک پرتال مناسب طراحی کنید.

نیروی انسانی ماهر:

بعد از طراحی سایت پورتال و بعد از اینکه شرکت طراحی پورتال، سیستم را برای مشتری آماده کرد، باید شرکت یا سازمان مربوطه نیروی انسانی متخصص را در این زمینه داشته باشد. چون فعل و انفعالات یک پرتال از یک سایت خیلی بیشتر است پس نیازمند نظارت قوی تری هم هست. از جمله نظارت امنیتی و پشتیبانی سایت پورتال.

طراحی سایت پورتال با دارکوب

طراحی پورتال سازمانی با دارکوب

اگر به فکر طراحی پورتال سازمانی برای شرکت یا سازمان خود هستید نگران نباشید. شرکت دارکوب با سابقه بیش از ١٨ سال در زمینه طراحی پرتال سازمانی و وبسایت یکه تاز در این زمینه است. این شرکت با سابقه طراحی بیش از ۴٠٠٠ سایت و سایت پرتال در این زمینه، یکی از بهترین شرکت های طراحی پرتال در ایران است.

تیم دارکوب متشکل از بهترین متخصصان در حوزه طراحی و بهینه سازی پورتال و وبسایت هستند. تمام زیر ساخت ها و مجوز های لازم در این شرکت در رابطه با راه اندازی پورتال سازمانی در دارکوب وجود دارد. پس با خیال راحت کار طراحی پورتال سازمان و شرکت خود را به دارکوب بسپارید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.