آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=455

دیجیتال مارکتینگ در دوران ویروس کرونا در مقطعی حساس قرار دارد و به نقطه عطف خودش رسیده است. میشود گفت که در مقایسه با یکی دوسال گذشته رقابت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین بی سابقه بوده است. گسترش ویروس کرونا و اعمال قرنطینه سراسری در بسیاری از کشور های دنیا از مهمترین عوامل به وجود آمدن این رقابت بوده اند. در این مقاله میخواهم به بررسی چالش های پیش رو دیجیتال مارکتینگ در این مقطع زمانی حساس بپردازیم. پس با ما همراه باشید. 

پیامد های بیماری کرونا بر تجارت الکترونیک و تحولات دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا

دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا با چالش های جدیدی روبه رو شده است. افزایش تقاضا از پلت فرم ها آنلاین و تجارت الکترونیک در سراسر دنیا، در دوران بیماری کرونا بیش از هر مقطع زمانی قابل مشاهده است. احتمالاً همه می توانیم قبول کنیم که بیماری کرونا چالش های بی سابقه ای را به وجود آورده است. طی یک سال گذشته، مشاغل در سراسر دنیا و تقریباً در هر صنعتی که فکرشو بکنیم از بسیاری جهات تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند، از خسارات اقتصادی و اختلالات در زنجیره های تأمین گرفته تا چالش مداوم انجام عملیات بیشتر برای کسب و کار های آنلاین.

همه میدانیم که با این ویروس دنیا تغییر کرده است، اینکه بگوییم همه چیز به روال گذشته برمی گردد یک افسانه است. در نسل ما هرگز مجبور نشده ایم که در مورد برنامه های روزمره، عادت های هزینه ای و تعاملات اجتماعی خود و… تجدید نظر کنیم. اما بیماری کرونا باعث شده است جامعه بیشتر موارد در زندگی را دوباره ارزیابی کند.

قوانین فاصله اجتماعی به این معناست که مشاغل یا مجبور به تعطیلی شده یا از راه دور فعالیت می کنند. با انجام این کار، بیشتر شرکت ها کاهش چشمگیری در فروش خدمات و محصولات تجاری داشته اند. این کاهش سریع فروش و ضرر های مالی باعث شده که مشاغل گامهای جدی بردارند تا هر اقدامی که لازم است را انجام دهند. روی آوردن به کسب و کار های آنلاین و بازاریابی اینترنتی یکی از این گام ها است.

اثرات بیماری کرونا بر مشاغل سنتی و آنلاین

اثرات بیماری کرونا بر مشاغل سنتی و الکترونیک در دوران کرونا

افزایش ناگهانی حضور افراد در خانه باعث تغییر در سبک زندگی شده است، و مصرف کنندگان بیشتر از قبل به  صرف وقت در اینترنت و خرید آنلاین میپردازند. بیشتر کسب و کار های فیزیکی تعطیل شده اند و اغلب شرکت ها اعلام کرده اند که برشکسته شده اند.

در این میان کسب و کارهای آنلاین رشد قابل توجهی داشته اند. در بیشتر کشور های دنیا در دوران اوج بیماری کرونا، بیشتر کسب و کار های آنلاین با توجه به افزایش تقاضا و افزایش مشتریان آن ها در زنجیره تامین با مشکل مواجه شدند. در این مقاله با مطالعه  وضعیت دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا را با هم در دو کشور ایران و آمریکا بررسی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا در ایالات  متحده امریکا:

بر اساس نتایج و تحقیقات صورت گرفته توسط محققین این حوزه و طبق گزارشات گوگل میزان جستجو در دوران قرنطینه در این ایالت های ۶٣ درصد افزایش یافته است. که بیشتر این جستجو های به هدف خرید آنلاین بوده است. در این تحقیق مشتریان در مرحله اول به دو دسته تقسیم شده اند. مشتریانی که دیر به خرید آنلاین روی آورده اند و مشتریانی که از قبل به خرید آنلاین روی آورده اند. حتی مشتریانی که مخالف خرید آنلاین بوده اند، به آن روی آورده اند. در این میان آژانس های دیجیتال مارکتینگ به شدت افزایش یافته اند و بخش های آموزش دیجیتال مارکتینگ هم برای کسب وکار ها و هم برای مردم عادی با شدت بیشتری فعالیت کرده اند.

همچنین در این مطالعات به بررسی چگونگی رفتار مشتریان بر اساس آمار و دیتا های در دسترس پرداخته اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته تقاضا برای مواد خوراکی و بهداشتی نسب به دوران قبل از کرونا افزایش یافته است، اما تقاضا برای مورد دیگر تغیر چندانی نکرده است. در این میان تقاضا برای مورد بهداشتی و ضد عفونی کننده ها چندین برابر افزایش یافته است.

یکی از موارد مهمی که مانع از خرید آنلاین شده است و هنوز هم کسانی وجود دارند که از آن استفاده نمی کنند، نبود آموزش های کافی در استفداه از سیستم های خرید آنلاین برای مردم عادی و عدم آگاهی کافی در بعضی از مناطق از بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها  بوده است. یکی دیگر از این موارد نبود محرک و تشویق کننده ها برای خرید آنلاین است.

راه کار های بازاریابی دیجیتالی در دوران کرونا در امریکا

یکی از این راه کار ها استفاده از چت بوت های صوتی و متنی به عنوان راهنما هستند. همچنین یک راه کار دیگر استفاده از واقعیت مجازی به صورت سه بعدی در فروشگاه اینترنتی است. یا استفاده از پخش موسیقی به محض وارد شدن به فروشگاه اینترنتی که از نظر روانشناسی بسیار اهمیت دارد. این راهکار به تشویق افراد برای خرید آنلاین کمک می کنند و یکی از جدیدترن و بهترین شیوه های بازاریابی آنلاین است.

دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا در ایالت متحده امریکا بیشترین تحول را نسبت به چند سال اخیر دچار شده است. بیشتر کسب وکار های به تجارت الکتونیک روی آورده اند. از همه مهمتر افراد بیشتری از همه اقشار جامعه نسبت به قبل به کسب و کارهایی مبنی بر دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی روی آورده اند.

دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین در دوران کرونا در ایران:

همانطور که می دانیم بیماری کرونا از بهمن ماه سال ٩٩ وارد کشور شد. با شروع اپیدمی کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در کشور، در بیشتر نقاط کشور شاهد قرنطینه و عدم فعالیت های اجتماعی شدیم. در شروع بیماری کسب و کار ها چندان نگران نبودند و فکر میکرند که بحران کوتاه مدت است.

اما در این میان بعضی از کسب و کارهای سنتی در همان ابتدا به سمت دیجیتالی شدن و بازاریابی اینترنتی روی آوردند. با گذشت چند ماه از بیماری، بسیاری از کسب و کارهای سنتی به شدت افت کردند و برخی از آن ها به کلی تعطیل شدند. اما کسب و کارهای آنلاین و در میان آن ها فروشگاه های بزرگ اینترنتی تا چندین برابر فروش آن ها افزایش پیدا کرد. آن هم به دلیل بازاریابی دیجیتال در آن زمان و از یک طرف دیگر اشتیاق و اجبار مردم برای خرید آنلاین بود.

بیشتر کسب و کار هایی که به سمت دیجیتالی شدن آمدن و بازاریابی اینترنتی را در پیش گرفتند، با صرف هزینه های نه چندان زیاد به سود های چند برابری رسیدند. آن هم به دلیل اشتیاق و اقدام مردم برای خرید آنلاین. بیشتر مرم در دوران افت بیماری کرونا با عادت های خرید جدید سازگار شدند. هم اکنون نیز مردم نسبت به قبل بیشتر به خرید آنلاین خوش بین هستند و بازاریابان اینترنتی و مارکترها نیز بیشتر به فروش محصولات و خدمات خود در این دوران خوش بین هستند. به طور کلی میتوان گفت که دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا در ایران و سایر کشور های دنیا به یک نقطه عطف رسید.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال در دوران کرونا در ایران

ابزار های گوناگون و مختلفی برای خرید و فروش اینترنتی در سطح کشور وجود دارد، از سایت ها و شبکه های اجتماعی گرفته تا بازاریابی تلفنی ایمیل مارکتینگ و… . اما در این میان شبکه های بازار یابی اینترنتی در ایران که بیشترین سهم را داشته اند، وبسایت ها، فروشگاه های آنلاین و اینستاگرام بوده اند.

همه ما جایگاه بازایابی از طریق سایت و موتورهای جستجو را می دانیم که بیش از یک دهه است که در کشور رایج است، اما در یکی دوسال اخیر و مخصوصا در دوران کرونا این جایگاه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. همچنین اینستاگرام و در درجه بعدی تلگرام نیز از پلت فرم های محبوب بازاریابی آنلاین در ایران بودند، که با اوج گیری بیماری کرونا آن ها نیز سهم بیشتری از بازاریابی دیجیتال را به خودشان اختصاص دادند.

بازاریابی اینترنتی در دوران کرونا

بازار یابی اینترنتی در دوران کرونا

همانطور که گفتیم دیجیتال مارکتینگ در دوران اپیدمی به نقطه عطف خودش رسیده است. آن هم با وجود افزایش روز به روز پلت فرم های آنلاین، سایت ها و شبکه های اجتماعی و ابزار های مختلف دیگر بازاریابی اینترنتی، در این میان کار مارکتر ها و بازاریاب های دیجیتال خیلی از قبل آسان تر شده است.

مارکترها با فعالیت در آژانس های دیجیتال مارکتینگ و در گرو کار تیمی و فردی بیشتر خدمات و محصولات خود را به فروش میرسانند. همچنین دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا با یک انقلاب بزرگ دیگر نیز روبه رو شده است. بیشتر افرادی که تمایلی به یادگیری دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک نداشته اند، در دوران بعد از کرونا به شدت به این حرفه روی آورده اند و رویای مارکتر شدن در سر دارند. به نظر می رسد که این فرهنگ جای افتاده است که آینده کسب و کار از آن دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی آنلاین است و کم کم کسب و کار های سنتی تا حد امکان کنار گذاشته می شوند.

نقش آژانس های دیجیتال مارکتینگ در دوران بیماری کرونا

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به عنوان پایه گذار و اساس یک کسب و کار اینترنتی و بازاریابی آنلاین در دوران کرونا وظایف متعددی به عهده دارد. از جمله مهمترین این وظایف می توان به مشاوره دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها، بنیاد نهادن کسب و کار آنلاین بر مبنای علم روز دیجیتال مارکتینگ، تعلیم افرادی ماهر به عنوان مارکتر، آموزش استفاده از ابزار های خرید آنلاین و ابزار های دیجیتال مارکتینگ در دوران به مردم عادی و متخصصین و… .

همچنین یک موسسه به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ وظیفه دارد که کسب و کار ها را مبنی بر نیاز مشتریان آن ها ایجاد کند. متناسب با نوع مشتری و ویژگی های مشتری یک پلت فرم مناسب انتخاب کند و بر اساس آن بازاریابی اینترنتی را به کار ببرد. ممکن است برای یک کسب و کار اصلا بازاریابی اینترنتی و به کار بردن شیوه های دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا جواب ندهد. یا ممکن است یک پلت فرم مناسب آن کسب و کار نباشد و مخاطبین هدفشان جای دیگری باشند. بنابرین باید یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با هوشیاری و آگاهی بتواند بهترین ایده را برای یک کسب و کار پیاده سازی کند.

وظیفه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ

ویروس کرونا هنوز مهار نشده است و دولتهای سراسر جهان با بستن مدارس، فضاهای عمومی و مرزها دوباره سعی در مهار آن دارند. ویروس کرونا بر همه مشاغل تأثیر گذاشته است و بازاریاب ها باید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را تنظیم کنند. رویدادهای فیزیکی مانند کنفرانس های تجاری، رویدادهای ورزشی و کنسرت ها لغو شده اند و بازارهای جهانی در یک سقوط آزاد قرار دارند. شرکت های بزرگ مانند و گوگل، آمازون و… کارمندان را به کار در خانه تشویق می کنند.

علاوه بر این ها بسیاری از مشاغل های سنتی به کسب و کار آنلاین روی آورده اند و آژانس های دیجیتال مارکتینگ زیادی در سراسر دنیا به وجود آمده اند، یا اینکه آن هایی که قبلا وجود داشته اند خودشان را در برابر این اپیدمی قوی تر و محکم تر کرده اند. باتوجه به اهمیت و حساسیت موضوع یک آژانس دیجیتال مارکتینگ قبل از هر چیز وظیفه فرهنگ سازی دارد. اینکه هنوز در برخی از جوامع با کسب و کار های آنلاین و بازاریابی آنلاین غریب هستند کاملا مشهود است. بنابراین قبل از اینکه یک شرکت دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا تصمیم بگیرید ایده های جدیدی پیاده سازی کند، وظیفه دارد که فرهنگ استفاده از پلتفرم های آنلاین کسب و کار و بازاریابی آنلاین را بهبود ببخشد.

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ 

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا و چه در هر مقطع زمانی دیگری یکسری خدمات ارئه می دهد. اما هر جامعه در هر مقطع زمانی باید بنابر یک استراتژی خاص خدمات رسانی شود. دوران بیماری کرونا نیز یک مقطع خاص است که باید یک آژانس دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا بنابر شرایط و اوضاع اجتماعی و اقتصادی یک جامعه خدمات خود را ارائه کند.

مهمترین خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ عبارت اند از:

  1. تدوین استراتژی بازاریابی متناسب با نوع کسب و کار و نوع مخاطب
  2. بازاریابی در شبکه های اجتماعی
  3. سئو و بهینه سازی سایت
  4. تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
  5.  تبلیغات گوگل یا گوگل ادز
  6. ایمیل مارکتینگ
  7. و هر عملی که منجر به بازاریابی بر بستر دنیای دیجیتال شود.

شرکت دارکوب به عنوان یکی از با سابقه ترین شرکت ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ و با سابقه بیش از ١٨ سال در این زمینه، یکی از پر افتخارترین آژانس های دیجیتال مارکتینگ به شمار می رود. اگر شما به دنبال آنلاین کردن کسب و کار خود هستید یا  به فکر ارتقای سطح کمی و کیفی بستر های آنلاین خود هستید دارکوب یکی از بهترین انتخاب های شما است.

یک پاسخ به “بررسی وضعیت دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا”

  1. نیما گفت:

    دیجیتال مارکتینگ در دوران کرونا خیلی رشد کرده