آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=318

اهمیت سئو داخلی و به طور کلی بهینه سازی وب سایت بر هیچ کس پوشیده نیست. این روز ها که اغلب کسب و کار ها رو به مجازی و بر خط شدن هستند، رقابت در بستر اینترنت در حال افزایش است. تمامی کسب و کار های آنلاین به دنبال جذب بیشتر مشتری و افزایش بازدیدکننده هستند. اصول دیجیتال مارکتینگ نیز بر اساس همین اهداف است. یک از مهمترین روش هایی که می توان به صورت تضمینی و مطمئن به افزایش مشتری و بازدید از سایت منجر شود، بهینه سازی و سئو سایت می باشد. به طور کلی SEO به رشد و ارتقای کسب و کار شما کمک شایانی می کند.

اغلب مدیران با SEO آشنایی نسبی دارند. باید بدانید بهینه سازی وب سایت یک امر کاملا تخصصی است که باید توسط متخصصان و سئوکاران این حوزه انجام شود. از این رو شرکت طراحی وب سایت دارکوب فعال در حوزه طراحی سایت و بهینه سازی وب سایت آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

به دلیل اهمیت و همچنین گستردگی تکنیک های سئو و بهینه سازی وب سایت، به طور کلی سئو را به دو بخش عمده قسمت بندی کرده اند.

  • سئو داخلی سایت seo on page
  • سئو خارج سایت seo off page

در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کامل سئو داخلی بپردازیم.

سئو داخلی سایت

بهینه سازی موتور جستجو SEO: Search Engine Optimization روشی ایده آل برای هدایت ترافیک با کیفیت بالا و مستقیم به وب سایت ها است. سئو نه تنها باعث افزایش بازدید سایت می شود بلکه صفحات وب سایت را از هر جهت برای نمایش به مخاطبان ایده آل می کند. مهمترین تکنیک های بهبود صفحات وب متعلق به سئو داخلی است.

همانطور که از نام آن پیداست، سئو داخل صفحه مربوط به فعالیت های بهینه سازی داخلی سایت می شود. سئو خارج سایت نیز مربوط به اقدامات لازم جهت بهینه سازی وب سایت در خارج آن است. سئو داخلی و خارجی بدون هم نمی توانند جایگاه سایت را در موتور های جستجو بهبود ببخشند بلکه هر دو مکمل هم هستند.

هر دوی این عناصر دست به دست هم می دهند تا یک سایت از هر نظر بهینه شود. عدم وجود هر یک از آنها باعث بهینه سازی ناقص وب سایت می گردد. بنابراین، هنگام بهینه سازی باید روی هر دو بخش از سئو سرمایه گذاری کنید.

سئو داخل صفحه یا سئو داخلی متشکل از روش هایی است که باعث بهینه سازی عناصر داخل سایت می شود. همانطور که در بالا گفته شد، بهینه سازی وب سایت نه تنها باعث بهبود رتبه سایت در موتور های جستجو می شود بلکه به درک بهتر کاربران از سایت نیز کمک می کند. در اصل این سئو داخلی است که باعث می شود صفحات سایت ساده، قابل درک و قابل فهم شوند.

رضایت مخاطبان از سایت و رضایت موتور های جستجو از بهینه بودن صفحات سایت با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. وقتی صفحات سایت شما برای کاربران جذاب و قابل درک باشد، سیگنال مثبت این موضوع در هر همان لحظه به ربات های موتور جستجو ارسال می گردد. به طور کلی سئو داخلی سایت باعث تفسیر آسان محتوای سایت برای کاربران و موتور جستجو می شود و این نکته هدف نهایی از بهینه سازی است.

سئو داخلی اقدامی یکباره نیست بلکه باید به صورت مکرر انجام شود. در اصل کلیه اقدامات مربوط به سئو باید به طور مدام انجام شوند. هر عنصری که به سایت اضافه می گردد باید عملیات سئو روی آن نیز انجام گیرد. به همین دلیل است که برخی از شرکت ها به استخدام نیروی سئو کار می پردازند. اما به شما پیشنهاد می کنیم که بهینه سازی وب سایت خود را به کارشناسان سئو شرکت طراحی وب سایت دارکوب بسپارید چرا که هم از استخدام نیروی کار معاف می شوید و هم بهینه سازی وب سایت شما به بهترین شکل ممکن و با قیمت کمتری انجام می شود. بهینه سازی داخلی سایت بسیار گسترده و پیچیده می باشد و بهتر است توسط افراد خبره در این زمینه انجام شود.

SEO در صفحه بر روی بهینه سازی عناصر موجود در وب سایت شما متمرکز است. این عناصر تمامی مواردی هستند که شما می توانید آنها را به راحتی کنترل کنید. کلیه برچسب ها، توضیحات متا، سرعت بارگذاری صفحات، عناصر چند رسانه ای و تصاویر، کیفیت محتوا و… عناصری در داخل وب سایت شما هستند که می توانید آنها را برای افزایش رتبه در SERP کنترل و تنظیم نمایید.

بر خلاف سئو خارج سایت، تمامی فاکتور های رتبه بندی seo on page کاملا تحت کنترل ادمین سایت است. بنابراین شما می توانید هر زمان که بخواهید فاکتور های سئو داخلی را تغییر دهید.

زمانی که موتور های جستجو در حال رتبه بندی وب سایت ها هستند، فاکتور های سئو داخلی و خارجی را تماما بررسی می کنند. در ارتباط با سئو داخلی نیز بر اساس نتایج بدست آمده در سال 2020-2021 فاکتور های زیر بیشترین تاثیر را در رتبه بندی SERP دارند.

محتوا content و کلمات کلیدی keyword

به یقین می توان گفت مهمترین عامل سئو در رتبه بندی وب سایت ها، محتوا است. محتوا نه تنها برای کاربران بلکه برای موتور های جستجو نیز مهم می باشد. چرا که ربات های موتور جستجو از محتوای صفحات برای جمع آوری اطلاعات و دسته بندی آنها استفاده می کنند. همچنین کاربران هم فقط برای مشاهده محتوا به وب سایت ها مراجعه می کنند.

در سال های اخیر انتخاب و به کار بردن صحیح کلمات کلیدی نقش مهمی در رتبه بندی سایت داشت. اما اکنون تاثیر آن بسیار کمتر از قبل شده است. اما به هرحال کلمات کلیدی همیشه برای ما مهم هستند چرا که تولید محتوا بر اساس آنها انجام می شود.

موتور های جستجو در سال های اخیر نسبت به گذشته بسیار هوشمند تر شده اند و به راحتی معنا و مفهوم محتوا را درک می کنند. به همین دلیل استفاده صحیح از کلمات و عبارات کلیدی و مترادف های آنها بسیار مهم است. برای تولید محتوای مناسب باید گوییم به طور کلی تمرکز شما باید بر تولید محتوای مناسب باشد. اینکه از کلمات کلیدی چگونه و در کجا استفاده کنید در درجه دوم قرار دارد.

محتوای صفحات سایت شما باید مفید، آموزنده، جذاب، مرتبط با موضوع سایت و هماهنگ با جستجوی مخاطبان باشد. به این معنا که محتوای تولیدی شما باید به راحتی پاسخ پرسش و جستجو مخاطبان را بدهد.

به عنوان مثال اگر قصد تولید محتوا در باب آموزش طراحی وب سایت را دارید، باید حتما به آموزش و توضیحات مرتبط با آن بپردازید. از گفتن حواشی و تبلیغات بیهوده در متن پرهیز کنید چرا که مخاطب به سرعت صفحه شما را ترک خواهد کرد و این کار برای سئو سایت تاثیر منفی خواهد داشت.

کاربران فقط به محتوایی که بدنبال آن هستند علاقه دارند. اگر محتوای سایت شما اطلاعات مورد نیاز آنها را ارائه ندهد، آنها به سراغ وب سایت دیگر می روند. موتور های جستجو بخصوص گوگل به خوبی از این واقعیت آگاه است. به همین دلیل محتوای سایت مهمترین عامل رتبه بندی برای سئو در صفحه می باشد. از این رو، اینکه محتوای صفحه شما با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد، بسیار مهم است.

در ارتباط با کلمات کلیدی نیز باید ارتباط آنها با محتوای سایت را برقرار کنید. این ارتباط برای سئو داخلی بسیار مهم است و این نکته مهم می تواند رتبه بندی وب سایت شما را در نتایج جستجو ایجاد یا از بین ببرد.

پس به طور کلی در قوانین رتبه بندی جدید تعداد به کار بردن کلمات کلیدی دیگر مهم نیست، نکته حائز اهمیت ارتباط کلمات و عبارات کلیدی و همچنین مترادف ها و مفاهیم آنها با محتوای سایت است. همچنین فراموش نکنید که محتوا باید کامل، جدید، بیش از 1500 کلمه و جذاب باشد و نکته آخر اینکه به هیچ عنوان از مطالب تکراری و کپی منابع دیگر استفاده نکنید.

برچسب های متا Meta tags

دومین فاکتور مهم در رتبه بندی سئو داخلی، متا تگ ها هستند. اغلب موتور های جستجو مانند گوگل از Meta tags برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد صفحات وب استفاده می کنند. برچسب های متا همچنین نقش مهمی در رتبه بندی مناسب ترین کلمات کلیدی سایت ها دارند.

برای بهینه سازی این فاکتور، برچسب های Meta صفحات وب خود را سفارشی کنید. این کار نه تنها تأثیر قابل توجهی بر روی کاربران خواهد گذاشت بلکه نرخ کلیک CTR (Click-through rate) را نیز افزایش می دهد.

برچسب های عنوان Title tags

Title tags نیز از نظر بهینه سازی وب سایت در میان فاکتور های مهم رتبه بندی قرار دارند. این برچسب ها تأثیر بسزایی در سئوی داخلی وب سایت ها دارند. اما چرا Title tags مهم هستند؟ در واقع اولین عنصری که کاربر پس از مشاهده صفحه شما در SERP مشاهده می کند، برچسب عنوان است. برچسب عنوان به کاربر در ارزیابی ظاهری سایت کمک می کند. در واقع با مشاهده برچسب عنوان کاربر به صورت مختصر می تواند از اطلاعات صفحه شما با خبر شود.

به عنوان مثال، فرض کنید برچسب عنوان یکی از صفحات سایت شما “آموزش طراحی وب سایت” است. با توجه به این برچسب، هر کاربری که به دنبال آموزش طراحی سایت باشد، صفحه شما را باز می کند. حال، فرض کنید، صفحه شما در واقع فقط تبلیغات و مواردی غیر از آموزش را ارائه می دهد.

پس این قبیل اطلاعات برای کسی که به طور خاص به دنبال آموزش طراحی وب سایت می باشد، بی ربط است. برچسب عنوان شما، در این مورد، مرتبط با محتوا و موضوع صفحه وب شما نیست. در نتیجه، ممکن است در نهایت با افزایش قابل توجه بازگشت کاربران به صفحه جستجو مواجه شوید. که در نهایت این اتفاق تاثیر منفی بر رتبه بندی صفحات سایت شما خواهد گذاشت. این اتفاق منجر به افت ناگهانی رتبه صفحه شما برای آن کلمه کلیدی خاص می شود.

برچسب های عنوان در واقع به کاربران در تصمیم گیری بازدید از وب سایت ها کمک می کند. علاوه بر این، Title tags نیز برای موتور های جستجو بسیار مهم و ضروری هستند. آنها همچنین به موتور های جستجو در فهم اطلاعات صفحات وب کمک می کنند. وقتی برچسب عنوان یک صفحه بهینه شده باشد، به موتور جستجو در درک درست محتوا و موضوع اصلی صفحات وب کمک می کند. به همین دلیل برای موتور های جستجو ارتباط برچسب های عنوان با محتوای صفحه بسیار مهم است.

در انتخاب برچسب عنوان از درج عبارات طولانی پرهیز نمایید، چرا که عبارات طولانی به صورت ناقص نمایش داده می شوند. همچنین از درج بی رویه کلمات کلیدی اجتناب کنید. و در آخر همانطور که گفته شد، برچسب عنوان باید با محتوای صفحه هماهنگ و مرتبط باشد.

آدرس صفحات وب: URL ها

URL ها نیز به عنوان یک عامل مهم برای رتبه بندی SEO داخل صفحه عمل می کنند. آدرس صفحات وب از حروف و یا نماد های مختلف تشکیل شده است. طول عبارات آن مهم نیست و می تواند کوتاه یا خیلی طولانی باشد. البته Google ، URL های کوتاه تر و واضح تر را ترجیح می دهد. این نکته همچنین درباره کاربران نیز صدق می کند. زیرا به راحتی می توانند آنها را درک کنند. از طرفی URL های طولانی، نامشخص و نا مرتب می توانند کاملا گیج کننده و نا خواندن باشند.

هنگام تنظیم URL برای یک صفحه وب، از کلمه کلیدی مورد نظر خود استفاده کنید. بخصوص اگر می خواهید صفحه شما در مورد یک کلمه کلیدی رتبه بندی شود، این مرحله را فراموش نکنید. چرا که درج کلمه کلیدی در URL صفحه به Google در پیدا کردن متن صفحه سایت شما کمک می کند. همچنین این امکان را برای گوگل فراهم می کند تا درک درستی از ارتباط صفحه وب با آن کلمه کلیدی خاص داشته باشد.

از کاربر پسند بودن آدرس صفحات وب سایت خود اطمینان حاصل نمایید. URL های متشکل از رشته های اعداد، حروف الفبا و نماد های تصادفی، کاربر پسند نیستند. به خاطر سپردن یا فهمیدن چنین URL هایی امکانپذیر نیست. حتی برای گوگل نیز خواندن آنها را دشوار است.

موارد گفته شده در بالا از مهمترین فاکتور های سئو داخلی سایت هستند. سئو داخل صفحه از فاکتور های زیادی تشکیل شده است. اما بر اساس تجربه و همچنین مقاله های منتشر شده از گوگل در سال های اخیر مولفه های بالا از مهمترین نکات سئو هستند. از دیگر فاکتور های سئو داخلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Page metadata
  • لینک دهی داخلی
  • سرعت بارگذاری صفحه
  • استفاده از داده های ساختار یافته
  • Mobile friendliness

کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب آماده ارائه خدمات و پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. با بهینه سازی وب سایت به راحتی می توانید تجارت خود را ارتقا دهید.

یک پاسخ به “سئو داخلی چیست؟”

  1. محمد گفت:

    مطلب خوبی بود، خیلی ممنون.