آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=544

به زبان ساده اگر بخواهیم تمایز بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه را بیان کنیم، تفاوت آن ها در دو چیز است. سئو کلاه سفید پیرو استاندارد های موتور جستجو است، اما سئو کلاه سیاه آن را قبول ندارد، آن ها را نقض میکند و میخواهد موتور جستجو را دور بزند. همچنین تفاوت دیگر آن ها در شیوه نتایج آن ها است. سئو کلاه سفید به زمان نیاز دارد، اما نگرانی از آینده ندارید و نتایج پایداری خواهد داشت. در مقابل، سئوی کلاه سیاه زودتر جواب می دهد ولی روزی گوگل گریبان آن را خواهد گرفت. در کل، سئوی کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه کم ریسک پذیر تر است.

انواع روش های سئو

انواع روش های سئو

روش های سئو را میتوان در دو دسته بندی قرار داد. در دسته اول سئو را میتوان به در سه شاخه سئو داخلی، سئو تکنیکال (سئو فنی) و سئو خارجی قرار داد. اما یک دسته بندی دیگر نیز از سئو موجود است. این دسته بندی شامل سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری است. در سئو با نظرات مختلفی در مورد موثرترین روشهای بهینه سازی سایت مواجه خواهید شد. اگرچه بسیاری از این تاکتیک ها می توانند کارساز باشند اما ایده “بهترین روش” آنها تا حد زیادی ذهنی است و کسی نمی داند که واقعا بهترین روش سئو کدام است. اما یک تمایز وجود دارد که باید از آن آگاه باشیم، کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه.

اگرچه برخی از سئوکارها ممکن است اینها را به عنوان دو مکتب فکری متفاوت معرفی کنند، اما هردوی آن ها یک هدف دارند، آن هم بالا آوردن سایت در گوگل و بقیه موتور های جستجو. بنابراین در این مقاله از دارکوب، ما به تفاوت های سئو کلاه سفید و کلاه سیاه و همچنین استراتژی های موجود در هر یک و چند مثال سئو کلاه سفید خواهیم پرداخت. ما همچنین در مورد یک نوع دیگر سئو بحث خواهیم کرد. یک نوع دیگر سئو وجود دارد به نام سئوی کلاه خاکستری، که حد میان سئو سفید و سئو سیاه است. بنابراین اگر می خواهید در رابطه با سئو بیشتر بدانید اول با این رویکردهای مختلف بهینه سازی موتور جستجو آشنا شوید و چگونگی ایجاد یک استراتژی درست که تجارت شما را به خطر نیندازد را بیاموزید.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید

ابتدا، بیایید نگاهی به اصطلاح سئو کلاه سفید بیندازیم. به طور خلاصه، این نوع سئو به روش های صحیح و اخلاقی برای بهینه سازی سایت اشاره دارد. اما برای اینکه شما دید دقیق تری از معنای آن داشته باشید، باید بدانید که یک استراتژی کلاه سفید سه معیار زیر را دارد.

از معیار های موتور جستجو پیروی می کند

مشهورترین تعریف سئوی کلاه سفید این است که از معیار های وب مستر گوگل پیروی می کند. این معیارها قوانینی هستند که گوگل برای تعریف روش مناسب بهینه سازی سایت وضع کرده است.

اگرچه سئو کلاه سفید جزئیات مربوط به اینکه یک استراتژی سئو “اخلاقی و اصولی” را توضیح می دهند، اما در اصل می توان رسالت آن را با یک ایده ساده خلاصه کرد: کاربران را فریب ندهید و استاندارد های گوگل را دستکاری نکنید. بنابراین، به طور کلی اگر نمی خواهید رتبه بندی را دستکاری کنید یا الگوریتم گوگل را فریب دهید، بهتر است از دستورالعمل های کلاه سفید پیروی کنید و از آن استفاده کنید.

بر مخاطبان انسانی تمرکز دارد

سئو کلاه سفید شامل مواردی است که برای بازدید کنندگان یک سایت مفید است. یعنی کاربر محور است. تمام دغدغه موتور های جستجو کاربران هستند. هدف آن ها راضی نگه داشتن کاربران است. بنابراین اصولی ترین روش سئو، سئوی کلاه سفید است.

خوشبختانه بسیاری از استراتژیهای سئو در حال حاضر شامل برداشتن گامهایی برای بهبود تجربه یک سایت برای بازدیدکنندگان خود هستند. هم اکنون بیشتر سایت های موجود در سارسر دنیا در این راه گام بر میدارند. تاکتیک هایی مانند انتشار محتوای با کیفیت بالا، بهبود زمان بارگذاری صفحه و تجربه کاربری مناسب از مهمترین شاخصه های سئو کلاه سفید به حساب می آیند. در واقع میشود گفت که سئو داخلی و سئو تکنیکال از مهمترین فاکتور های این نوع سئو هستند.

رویکرد کلاه سفید طولانی مدت است

استراتژی هایی که از استاندارد های گوگل پیروی می کنند و تجربه کاربری مثبتی را ایجاد می کنند، اغلب بیشتر از روش های کلاه سفید استفاده میکنند و دوام بیشتری دارند. و این یکی از مزایای سئو کلاه سفید است. با این نوع سئو شما اطمینان حاصل میکنید که ضرر نخواهید کرد.

از طرف دیگر، سئو کلاه سفید نیز تأثیر بسیار ماندگارتری دارد. به این دلیل که وقتی از استراتژی هایی استفاده می کنید که برای بهبود تجربه کلی سایت شما طراحی شده اند، می توانید برای کلمات کلیدی مورد نظر خود رتبه بندی ثابت داشته باشید. از آنجایی که این کار شامل سرمایه گذاری در محتوایی است که می تواند برای سالهای آینده نتیجه دهد و استفاده از تاکتیک هایی که شما را در معرض خطر عواقب ناشی از گوگل قرار نمی دهد، کلاه سفید روش بلندمدت تری است.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه در اصل دقیقاً برعکس سئو کلاه سفید است. معیار های موتور های جستجو را نادیده میگیرد و بە خلاف آن ها عمل میکند. برای اهداف کوتاه مدت ممکن است مناسب باشد. اما برای اهداف بلند مدت جواب نمیدهد، چون گوگل زود یا دیر آن را کشف خواهد کرد. اگر گوگل آن را کشف کند، دیگر رتبه گرفتن با همون دامنه شاید ارزش وقت و سرمایه گذاری نداشته باشد. باتوجه به این که گوگل روز به روز در حال هوشمندتر شدن است، احتمال دارد در آینده خیلی زودتر به تکنیک های سئو کلاه سیاه پی ببرد. اگر یک تاکتیک با معیارهای زیر مطابقت داشته باشد، می توان آن را به عنوان کلاه سیاه طبقه بندی کرد.

 دستورالعمل های موتور جستجو را نقض می کند

تاکتیک های کلاه سیاه دستورالعمل های گوگل را نقض می کند و در بسیاری از موارد، در این دستورالعمل ها به عنوان روشهایی که نباید استفاده کنید، مستقیماً به آنها اشاره می شود. پس سعی کنید که اگر اهداف شما بلندت مدت است و میخواهید گوگل با شما دوست باشد، خلاف دستورالعمل های موتور جستجو عمل نکنید. مگر نه به سئوی کلاه سیاه روی آورده اید و احتمال دارد گوگل شما را جریمه کند.

به تاکتیک های دورزدن گوگل متکی است

در حالی که سئو کلاه سفید شامل راه هایی برای بهبود تجربه کاربر است، سئو کلاه سیاه به دور زدن الگوریتم گوگل برای بهبود رتبه بندی متکی است. به بیان ساده، اگر تاکتیکی طراحی شده باشد که گوگل فکر کند سایتی بیش از آنچه که واقعاً به کاربر ارزانی دارد، به کاربران ارائه می دهد، فریبنده است و این سئو کلاه سیاه است. سعی کنید در رابطه با الگوریتم های گوگل بیشتر تحقیق کنید و خلاف دستورالعمل آن ها کاری نکنید.

سریع به نتیجه میرسد

بسیاری از استراتژی های مربوط به سئو کلاه سیاه بر بهره گیری از نقاط ضعف الگوریتم گوگل متمرکز است که می تواند بدون کار زیاد منجر به بهبود رتبه بندی شود. اگرچه برخی از این تاکتیک ها می توانند نتیجه بگیرند، اما تقریباً همیشه کوتاه مدت هستند. این به این دلیل است که گوگل دائماً الگوریتم خود را بهبود می بخشد تا بهترین نتیجه را به جستجوگران ارائه دهد و از صاحبان سایتهایی که تجربه یک سایت عالی را ندارند، از رتبه بندی خوب جلوگیری کنند.

این بدان معنی است که سایت هایی که از استراتژی های کلاه سیاه استفاده می کنند هر زمان که یک بروزرسانی جدید الگوریتم بیاید، در معرض خطر از دست دادن رتبه خود هستند، بنابراین یک روش کوتاه مدت تر از سئو کلاه سفید است.

کلاه سیاه در برابر سئو کلاه سفید: تفاوت چیست؟

سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه

بزرگترین تفاوت بین این دو روش این است که سئو کلاه سفید از دستورالعمل های گوگل پیروی می کند و تجربه کاربر را بهبود می بخشد، در حالی که سئو کلاه سیاه این دستورالعمل ها را نقض می کند و معمولاً با بی توجهی کامل به کاربران انسانی انجام می شود.

چند فاکتور از سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه

با توجه به اینکه اهداف اصلی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه بسیار متفاوت است، بنابراین همبستگی کمی بین روش های آن ها وجود دارد. در این جا چند نمونه را بیان میکنیم.

 فاکتور های سئوی کلاه سفید

استاندارد های وب مستر گوگل چند اصل اساسی را که باید هنگام بهینه سازی سایت رعایت کنید، به صورت زیر بیان میکند:

  • صفحات را ابتدا برای کاربران ایجاد کنید، نه برای موتورهای جستجو.
  • کاربران خود را فریب ندهید.
  • از به کاربردن ترفندهایی که گوگل را دور میزنند تا بهبود رتبه داشته باشید، خودداری کنید.
  • به این فکر کنید که چه چیزی وب سایت شما را منحصر به فرد، ارزشمند یا جذاب می کند. وب سایت خود را در زمینه فعالیت خود از دیگران متمایز کنید.

گوگل همچنین به طور آشکار توضیح می دهد که دارندگان سایت هایی که “اصول اساسی سئو” را رعایت می کنند نسبت به افرادی که از اقدامات فریبکارانه استفاده می کنند رتبه بندی بهتری خواهند دید. بنابراین تا زمانی که بازدید کنندگان خود را در سایت خود نگه میدارید و آن ها را راضی میکنید و تغییراتی را با هدف ارائه تجربه مرور بهتر به آنها ایجاد می کنید، می توانید مطمئن باشید که استراتژی سئو شما با دستورالعمل های گوگل مطابقت دارد.

این بدان معنی است که روشهایی مانند تولید محتوای مفید با کیفیت بالا، افزایش سرعت صفحه، بهبود تجربه کاربر و موبایل فرندلی بودن سایت همه تکنیک های کلاه سفید محسوب می شوند و همه روش هایی هستند که تأثیر مثبت و ماندگاری بر رتبه سایت شما خواهند داشت. اساس کار این نوع سئو کسب ترافیک ارگانیک است.

فاکتور های سئو کلاه سیاه

اگرچه توصیه های گوگل برای انواع استراتژی هایی که باید استفاده کنید کمی کلی هستند و به کلیات موجود در مورد الگوریتم های خودش اشاره می کنند، اما در مورد تاکتیک هایی که نباید استفاده کنید بسیار واضح تر میگویید.

در واقع، آنها به طور آشکار می گویند که اقدامات زیر می تواند منجر به عواقب شود:

  • محتوای تولید شده به صورت خودکار (ماشینی)
  • خرید بک لینک
  • ایجاد صفحاتی با محتوای کم ارزش یا بدون محتوا(زامبی پیج)
  • پنهان کاری
  • ریدایرکت های فریبنده
  • متن یا لینک های پنهان
  • بهینه سازی بیش از حد وبسایت
  • بارگیری صفحات با کلمات کلیدی بی ربط
  • ایجاد صفحاتی با رفتارهای مخرب، مانند فیشینگ یا نصب ویروس ها، تروجان ها یا بدافزارهای دیگر
  • ارسال درخواست های خودکار به گوگل
  • محتوای کپی شده

اگر از هر یک از این تاکتیک ها استفاده می کنید، سئو کلاه سیاه را انجام می دهید. لازم به ذکر است که لیست بالا این لزوما یک لیست جامع نیست. بنابر این اگر روشی که در بالا ذکر نشده، به این معنی نیست که آن روش، یک روش خوب و ایمن است. در این رابطه به تجربه و مطالعه بیشتری نیاز دارید.

آیا لینک سازی سئو کلاه سیاه است؟

یک نگرانی مشترک در بین دارندگان سایت این است که آیا لینک سازی به عنوان سئو کلاه سیاه در نظر گرفته می شود؟ از این گذشته، اکثر دارندگان سایت تنها با هدف بهبود رتبه بندی برای سایت خود بک لینک ایجاد می کنند. لینک ها تاثیری بر تجربه کاربر ندارند و هدف اصلی آنها بهبود اعتبار سایت توسط موتورهای جستجو است. بنابراین، آیا این بدان معناست که شما نباید سعی کنید که برای سایت خود لینک سازی کنید؟

پاسخ منفی است، اما باید مراقب تاکتیک هایی که استفاده می کنید باشید. همانطور که گوگل در دستورالعمل های خود آورده است، شما نباید برای بهبود رتبه لینک بخرید یا بسازید. و هرگز نباید اقدام به خرید لینک کنید. اما تا زمانی لینک سازی شما غیر طبیعی به چشم گوگل نیاد این کار سئو کلاه سیاه نیست.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری

اگر چه این اصطلاح در سئو کمتر متداول است، اما بعضی اوقات می توانید نوع سئو را به تاکتیک های “کلاه خاکستری” نیز بشناسید. همانطور که در بالا گفتیم، این اصطلاح برای توصیف استراتژیهایی استفاده می شود که در جایی بین سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار دارند. در بیشتر موارد، می توان آنها را دور زدن گوگل در نظر گرفت، اما گوگل آنها را به عنوان روشی بد ذکر نکرده است.

بنابراین اگرچه ممکن است خطر آنها نسبت به تاکتیکی که گوگل صریحاً بد تعریف کرده است کمتر باشد، اما هنوز هم عواقب احتمالی بد را در خود نگه می دارند. کار هایی مانند بک لینک ساختن برای سایت خود، کامنت گذاشتن برای خود، طراحی مجدد سایت و خرید دامنه های منقضی شده از مهمترین ترفند های سئو کلاه خاکستری هستند.

خطرات استفاده از تاکتیک های کلاه سیاه یا کلاه خاکستری

استفاده از تاکتیک هایی که سعی در دور زدن الگوریتم گوگل دارند، دو پیامد ممکن دارد. سایت شما به دلیل به روزرسانی الگوریتم می تواند در رتبه بندی دچار افت رتبه شود یا توسط گوگل جریمه شود. بنابراین ممکن است با به روز رسانی الگوریتم های گوگل جریمه شوید. یا ممکن است کارمندان گوگل بفهمند سایت شما از تکنیک های غیر عادی سئو استفاده میکند.

به روز رسانی الگوریتم

گوگل الگوریتم خود را با هدف بهبود نتایجی که به کاربران ارائه می دهد، مرتباً به روز می کند. و بسیاری از این به روزرسانی ها برای پی بردن و بی اثر کردن تکنیک های سئو کلاه سیاه طراحی شده اند. به عنوان مثال، یکی از قابل توجه ترین تغییرات، به روزرسانی 2012 “الگوریتم پنگوئن” بود که برای هدف قرار دادن سایت های خرید لینک یا استفاده از روش های لینک ناخواسته طراحی شده بود.

هنگامی که این به روزرسانی منتشر شد، هزاران مالک سایت با استفاده از شیوه های لینک های فریبنده، رتبه خود را کاهش دادند و تمام نتایجی را که از طریق این روشها بدست آورده بودند، از دست دادند. از آن زمان، گوگل به روزرسانی های بی شماری را با هدف قرار دادن روش های دور زدن سئو منتشر کرده است. بنابراین اگرچه این به روزرسانی ها سایت های کاربر محور را هدف قرار نمی دهند، اما می توانند سایت هایی را که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند را به طور جدی جریمه کند.

مجازات های دستی گوگل (پنالتی شدن)

سایتهایی که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند در معرض خطر اقدام دستی گوگل هستند. این مجازات ها توسط بازرسان انسانی از تیم گوگل داده می شود و هدف آن ها کشف سایت هایی است که از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند. برخلاف به روزرسانی الگوریتم، اقدامات دستی می تواند از ظاهر شدن سایتها در نتایج جستجو جلوگیری کند که به آن پنالتی شدن سایت میگویند. در این حالت، تاکتیک های کلاه سیاه می تواند نتیجه ای کاملاً مخالف از آنچه سئوکاران استفاده می کنند داشته باشد.

نتیجه در رابطه با روش های سئو و استفاده از آن ها

همانطور که در دنیای بازاریابی دیجیتال و بهترین روش های بهینه سازی سایت خود بیشتر قدم می زنید، بحث سئوکلاه سیاه مقابل سئو کلاه سفید بحثی است که شما ممکن است اغلب با آن مواجه شوید. و وقتی هر کدام از  این روش ها را انجام دادید، فقط بخاطر داشته باشید که اینجا بحث صرفا وقت و هزینه شما نیست. سئو کلاه سفید، نقطه نظرو رویکرد بهتری است.

اگرچه سئو کلاه سیاه ممکن است برخی از دارندگان سایت را قادر به دستیابی سریع به رتبه های خوب باشد، اما این امر مستقیماً دستورالعمل های گوگل را نقض می کند و به تاکتیک های دور زدن گوگل متکی است و در نهایت احتمال دارد که منجر به مجازات شما شود و شما به یک باره همه تلاش و زحمت خود را از دست بدهید. از طرف دیگر، سئو کلاه سفید از دستورالعمل های موتور جستجو پیروی می کند، روی کاربران و مخاطبان انسانی را تمرکز میکند و رویکردی طولانی مدت را در پیش می گیرد، همه این موارد برای ایجاد تأثیر مثبت و ماندگار بر قابلیت جستجو در شما ضروری است. بنابراین بهترین روش روش سئو کلاه سفید است. مگر در موارد خاص و طبق توصیه های یک متخصص ارشد سئو.

بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است از خود بپرسید که دقیقاً چه کاری می توانید انجام دهید تا سایت خود را به روشی بهینه کنید که تأثیر مثبتی داشته باشد. پاسخ قطعا سئو کلاه سفید است. اگر اهداف بلند مدت دارید و میخواهید خیالتان از بابت آینده راحت باشد، هرگز به دنبال سئو کلاه سیاه نروید. اما اگر اهداف کوتاه مدت دارید، شاید ایده بدی نباشد. اما باز هم توصیه نمیشود.

نکته اصلی:

به تاکتیک های کلاه سفید پایبند باشید سئو کلاه سفید به زمان نیاز دارد، اما شما را به آنچه که میخواهید میرساند. برای دستیابی به نتایج چشمگیر، به مقدار قابل توجهی از زمان، تلاش و اغلب هزینه نیاز دارد. در نتیجه ممکن است وسوسه شوید که به دنبال میانبرهای کلاه سیاه برای سرعت بخشیدن به روند کار باشید. اما وقتی که به آن می پردازیم و در آن عمیق میشویم، خطرات آن صرفاً ارزش خوبی های آن را ندارند. روی یک استراتژی کلاه سفید سرمایه گذاری کنید و در طولانی مدت بسیار موفقتر خواهید شد، بدون اینکه نگران به روزرسانی الگوریتم های گوگل یا مجازات های احتمالی باشید.

امیدوارم از مقاله ما در رابطه با سئو کلاه سفید در برابر سئو کلاه سیاه لذت برده باشید. منتظر انتقادات و پیشنهادات شما کاربران عزیز هستیم.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.