آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=155

طراحی وب سایت در سال های اخیر محبوبیت بسیاری بدست آورده است. بسیاری از کسب و کار ها به دنبال ایجاد وب سایت برای توسعه فعالیت خود هستند. از طرفی، ایجاد وب سایت لازمه دیجیتال مارکتینگ می باشد. با آنکه طراحی یک سایت با کیفیت و حرفه ای کار بسیار پیچیده و سخت است، اما با این حال می توان آن را به آسانی فرا گرفت. برای این منظور می توانید به آموزشگاه طراحی سایت دارکوب مراجعه نمایید.

زمانی که آدرس یک وب سایت(مانند darkoob.co.ir) را در یک مرورگر (مانند Chrome) وارد می کنید، رایانه شما (از طریق اینترنت) به رایانه دیگری متصل می شود (به نام سرور) و درخواست می کند کد ذخیره شده در آن رایانه را در مکانی (یعنی آدرس وب) که تعیین کرده اید مشاهده کنید. سپس مرورگر این کد را بارگیری می کند و صفحه وب مربوطه را که کد آن برای نمایش ایجاد شده است به شما نشان می دهد.

آنچه در اینجا مهم است در وهله اول نحوه ذخیره شدن این کد در سرور می باشد: این کد به دو روش در سرور قرار می گیرد: الف) کسی کد را با دست نوشته و آن را به صورت دستی روی سرور بارگذاری می کند یا ب) با استفاده از سیستم مدیریت محتوا  CMS: Content Management Systemکد گذاری انجام می شد. CMS یک نرم افزار است که به کسی امکان می دهد تا به راحتی همه کد های مختلف موجود در سرور را مدیریت کند. این کد ها برای نمایش صفحات وب با هم ترکیب ( از طریق یک رابط کاربری) می شوند.

بنابراین وب سایت ها از نظر طراحی به دو نوع کلی تقسیم می شوند.

  • سایت های استاتیک یا ایستا( سایت هایی که توسط HTML کدنویسی می شوند)
  • سایت های داینامیک یا پویا (سایت هایی که دارای پنل مدیریت محتوا CMS هستند.)

CMS: Content Management System، یا سیستم مدیریت محتوا، یک نرم افزار مدیریت محتوای تحت وب است که برای کمک به کاربران در ایجاد و ویرایش وب سایت، طراحی شده است. البته با استفاده از CMS می توان اقدامات بیشتری نسبت به مدیریت متن و محتوای نمایش داده شده در صفحات وب انجام داد. این سیستم عامل ها برای کمک به طراحی ظاهر وب سایت ها ، ردیابی حضور کاربر ، جستجوی دستیابی ، جمع آوری نظرات بازدیدکنندگان ، تالارهای گفتمان میزبان و بسیاری موارد طراحی شده اند.

می توان با استفاده از سیستم مدیریت محتوا بدون دانش برنامه نویسی یک سایت را مدیریت نمود. از محبوب ترین CMS ها می توان به وردپرس، جوملا و دروپال اشاره کرد. در ادامه به بررسی سیستم مدیریت محتوا وردپرس که یکی از محبوب ترین CMS ها می باشد، خواهیم پرداخت:

  1. وردپرس چیست؟
  2. ساخت سایت وردپرس
  3. دانلود وردپرس
  4. نصب وردپرس
  5. ورود به وردپرس
  6. آموزش وردپرس

وردپرس چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است و می توان گفت سیستم عامل وب سایت می باشد. همانطور که تلفن های همراه به سیستم عامل هایی مانند IOS یا Android نیاز دارند، وب سایت ها نیز به یک سیستم عامل نیازمند هستند. وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوای موجود برای سایت ها نیست، بلکه ده ها نوع CMS دیگر برای مدیریت وب سایت ها ساخته شده است. اما به وضوح می توان گفت که WordPress محبوب ترین CMS است. در حال حاضر بالغ بر 32 درصد از کل وب سایت ها از طریق سیستم مدیریت محتوا وردپرس مدیریت می شوند.

بنابراین وردپرس یک برنامه کاربردی است (به عنوان مثال یک نرم افزار) که به افراد عادی اجازه می دهد، وب سایت های خود را از طریق رابط کاربری آسان (حتی بعضی از آنها بصری هستند) ایجاد، ویرایش و مدیریت کنند.

وردپرس این امکان را به افراد می دهد که مطالب را به هر شکلی که دوست دارند منتشر کنند. این که به یک وب سایت ساده نیاز دارید که فقط مجموعه ای از پست های وبلاگ باشد و با قابلیت به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باشد، می توانید از وردپرس استفاده کنید.

حتی اگر به یک فروشگاه آنلاین با قابلیت هایی مانند سبد خرید، درگاه پرداخت و … نیاز دارید، WordPress بهترین انتخاب است. با وردپرس می توانید تقریباً هر نوع وب سایتی را که دوست دارید، طراحی نمایید.

دلیل محبوبیت وردپرس چیست؟ چه دلایلی باعث شده تا وردپرس برای اغلب وب سایت ها مورد استفاده قرار گیرد؟ پاسخ این قبیل سوالات در موارد زیر خلاصه شده است:

  • وردپرس برای تمامی کاربران رایگان است و بدون پرداخت هزینه ای می توان از آن استفاده کرد.
  • وردپرس منبع باز open source است. این CMS یک پروژه اجتماعی است که توسط هزاران طراح سایت در سراسر جهان ساخته شده است. همه می توانند در این پروژه شرکت نمایند و می توانند از آن استفاده کنند و همچنین به رشد هرچه بیشتر این پلتفرم کمک نمایند.
  • این سیستم مدیریت محتوا تقریبا مدرن و جدید است و از تمامی استاندارد های طراحی وب سایت برخوردار می باشد.
  • وردپرس یک CMS همه کاره است. با استفاده از آن می توان یک سایت کاملا معمولی و ساده یا یک وب سایت بزرگ و کاملا حرفه ای مانند فروشگاه اینترنتی را راه اندازی نمود.
  • WordPress قابل دسترسی و کاربر پسند است و توسط کاربران دارای اختلال بینایی و یا بدون مشکل قابل استفاده می باشد.
  • این CMS در همه اندازه ها و دستگاه های صفحه نمایش به درستی عمل می کند. می توانید از طریق کامپیوتر رومیزی ، لپ تاپ ، تبلت ، تلفن همراه به وب سایت خود دسترسی پیدا کنید.
  • قابلیت ها و ویژگی های ورپرس، قابل ارتقا هستند، ویژگی های سفارشی تحت عنوان افزونه یا پلاگین این امکان را به شما می دهند. (پلاگین ها نرم افزارهای کوچکی هستند که می توانند در سایت وردپرسی شما نصب شوند تا مجموعه ویژگی های داخلی آن را گسترش دهند. هزاران افزونه رایگان در وب موجود است.)
  • هزاران تم و قالب برای طراحی وردپرس وجود دارند که اغلب آنها رایگان می باشند.
  • و نکته مهم؛ وردپرس بسیاری از نکات مربوط به بهینه سازی وب سایت (سئو) را رعایت کرده است.

اگر می خواهید یک وب سایت با کیفیت و حرفه ای ایجاد کنید ، باید با بهترین پلتفرم این کار را انجام دهید. از آنجا که گزینه های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد، انتخاب بهترین پلتفرم کمی دشوار است.

در حال حاضر هیچ سایت ساز کاملی وجود ندارد، اما وردپرس در میان دیگر پلتفرم ها بسیار کامل تر می باشد. همانطور که در بالا گفته شد این سیستم مدیریت محتوا به راحتی با انواع سایت ها سازگار است، از وبلاگ های ساده گرفته تا ویترین فروشگاه های اینترنتی. مزایای استفاده از وردپرس بسیار زیاد می باشد. اما در کنار همه مزایا، استفاده و کار با این پلتفرم بسیار ساده است.

ساخت سایت وردپرس

همانطور که در بالا گفته شد، طراحی سایت و مدیریت محتوا با استفاده از وردپرس بسیار ساده است، اما با این حال طراحی یک وب سایت کاملا حرفه ای و با کیفیت به دانش کافی نیاز دارد. از این رو به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای طراحی وب سایت و یا مشاوره در این خصوص به شرکت طراحی وب سایت دارکوب مراجعه نمایید. شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از یک دهه فعالیت در حوزه طراحی سایت آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. همچنین می توانید قبل از مراجعه نمونه کار های طراحی وب سایت شرکت دارکوب را در سایت و شبکه اجتماعی ما مشاهده نمایید.

برای آنکه بتوانید یک سایت کامل طراحی کنید، موارد زیر را قدم به قدم با ما همراه باشید.

قدم اول: وردپرس را به عنوان بستر وب سایت خود انتخاب کنید. از مزایای این CMS به طور کامل صحبت شد. مطمئن باشید استفاده از وردپرس برای شما بسیار ساده است.

قدم دوم: برای وب سایت خود یک نام انتخاب کنید. این نام همان آدرس سایت شما می باشد. که بسته به نوع کسب و کار باید همراه با پسوند (com, ir, …) انتخاب شود. ( برای انتخاب نام سایت به نام تجاری خود، کوتاه بودن نام، آسان بودن آن و … توجه داشته باشید)

بعد از انتخاب نام سایت در صورت استفاده نشدن آن توسط وب سایت های دیگر، باید نام دامنه خود را ثبت نمایید. که در این مورد شرکت طراحی وب سایت دارکوب این کار را برای شما انجام می دهد.

بعد از ثبت نام دامنه برای وب سایت خود باید یک میزبان (هاست Host) انتخاب نمایید. میزبان وب باید با نوع وب سایت هماهنگ باشد. برای تهیه هاست مناسب و با کیفیت می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب مشورت کنید.

دانلود وردپرس

قدم سوم دانلود سیستم مدیریت محتوا وردپرس است. برای این کار کلمه وردپرس را در گوگل جستجو می کنیم.

در جستجوی وردپرس در گوگل، وب سایت های WordPress.com , WordPress.org نمایش داده می شود. برای طراحی وب سایت از کدامیک از این سایت ها باید استفاده کرد؟ در ادامه به بررسی این مورد خواهیم پرداخت.

وب سایت WordPress.com نسخه میزبانی شده از WordPress می باشد. این وب سایت یک بستر آنلاین کاملاً تجاری است. در این سایت می توان یک حساب کاربری ایجاد نمود. سپس به طراحی وب سایت پرداخت. اما در دامنه سایتی که طراحی می کنید به طور پیش فرض کلمه WordPress وجود دارد. این سایت بیشتر برای ایجاد وبلاگ ها مناسب است. به این ترتیب آدرس وب سایت یا وبلاگ مانند URL زیر می شود:

myblog.wordpress.com

ایجاد وب سایت و وبلاگ در این سایت رایگان است اما برای ارتقا و توسعه، افزایش فضای ذخیر سازی، ایجاد دامنه سفارشی، افزودن پلاگین ها، استفاده از قالب های بیشتر، ادغام Google Analytics و … باید هزینه پرداخت نمایید.

وب سایت WordPress.com متعلق به شرکت Automattic است. این کمپانی توسط یکی از سازندگان اصلی وردپرس ، مت مولن وگ تاسیس شده است.

استفاده از وب سایت WordPress.com برای شما مناسب نیست و کمتر کسی از آن برای طراحی سایت استفاده می کند. برای طراحی وب سایت با دامنه سفارشی خود باید به سایت WordPress.org مراجعه نمایید. در این سایت به راحتی و به صورت کاملا رایگان می توانید آخرین نسخه به روز وردپرس را دانلود نمایید. این نرم افزار همان سیستم عامل یا پلتفرمی است که تحت آن سایت طراحی و ایجاد می کنید.

پس برای شروع طراحی سایت ابتدا باید یک نام مناسب انتخاب کنید، سپس هاست مناسب را از شرکت های معتبر نظیر شرکت طراحی وب سایت دارکوب تهیه نمایید. بعد از این کار ها نوبت به دانلود سیستم عامل سایت ساز وردپرس است.

نصب وردپرس

قدم چهارم، نصب وردپرس می باشد. وردپرس را باید بر روی هاستی که تهیه کرده اید، نصب کنید. برای نصب وردپرس روی هاست همانطور که در بالا گفته شد، باید ابتدا آن را دانلود کنید. فایل دانلودی باید در هاست آپلود شود.

برای این کار باید وارد C-panel هاست شوید. در پنل به قسمت file Manager مراجعه کنید. در این قسمت به بخش public-html بروید و دکمه upload را بزنید. برای آنکه از آپلود فایل وردپرس مطمئن شوید ابتدا reload را بزنید، فایل شما باید در قسمت public-html مشاهده شود.

برای نصب وردپرس باید فایل آپلود شده را از حالت فشرده خارج کنید. با راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Extract فایل از حالت فشرده خارج می شود. بعد از این مرحله، تمامی محتویات وردپرس در داخل فایل wordpress قرار می گیرد. تمام محتویات این پوشه باید به public-html منتقل شود. در غیر این صورت نمی توانید وب سایت را روی دامنه مورد نظرتان مشاهده کنید.

بعد از این مراحل باید یک دیتابیس برای ذخیره محتوا روی هاست ساخته شود. در اصل این پایگاه اطلاعات برای نصب وردپرس است. برای نصب باید آدرس سایت را در مرورگر وارد کنید. پس از صفحه ی شروع به کار، یک صفحه برای ورود اطلاعات  مشاهده می کنید، در این صفحه باید اطلاعاتی که قبلا آنها را تعریف نموده اید، وارد کنید.

در صورتی که تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید با پیغام ” اتصال موفقیت آمیز وردپرس به دیتابیس هاست” روبه رو خواهید شد. بعد از مشاهده این پیام نصب وردپرس شروع می شود. در ابتدا باید اطلاعات مربوط به وب سایت را تکمیل کنید.

پس از تکمیل اطلاعات وردپرس راه اندازی می شود.

ورود به وردپرس

قدم پنجم، ورود به وردپرس می باشد. با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که در مراحل پیش تعیین نموده اید وارد محیط وردپرس می شوید.

قدم ششم، آشنایی با محیط وردپرس می باشد. پس ورود موفقیت آمیز به این پلتفرم، رابط اصلی وردپرس را مشاهده خواهید کرد. در این محیط با موارد زیر رو به رو می شوید:

  • پیام خوشامد گویی Welcome message : در این قسمت برخی از مهمترین بخش های صفحه مدیر که به عنوان پیوند های میانبر سریع ذکر شده اند وجود دارد. این ها معمولاً میانبر های شما برای ایجاد یک وب سایت هستند.
  • وضعیت فعلی سایت شما و آنچه در آن می گذرد.
  • پست ها Posts: برای ایجاد پست های وبلاگ و تولید محتوا به این قسمت بروید.
  • رسانه Media: تصاویر و سایر پرونده های رسانه ای را در اینجا بارگذاری و مدیریت کنید.
  • صفحات Pages: برای ایجاد زیر صفحات به این قسمت مراجعه کنید.
  • نظرات Comments : این قسمت جایی است که می توانید نظرات را مدیریت کنید.
  • شکل ظاهری Appearance: طراحی سایت خود را می تواند در این قسمت تغییر دهید و یا نحوه نمایش برخی موارد در طراحی فعلی را سفارشی کنید.
  • پلاگین ها Plugins : پلاگین های جدید را می توانید در اینجا نصب کنید.
  • کاربران Users : مدیریت حساب های کاربری در این قسمت می باشد. کاربرانی که می توانند به پنل مدیریت وب سایت دسترسی پیدا کنند. محدود کردن دسترسی آن ها در این قسمت امکان پذیر است.
  • تنظیمات Settings : تنظیمات اصلی

در این مرحله بهتر است با تنظیمات اولیه وردپرس آشنا شوید. این تنظیمات عبارتند از:

  • permalinks را تنظیم کنید: پیوندهای ثابت نحوه ساختار آدرس های صفحات وب (یعنی URL ها) را در سایت شما تعریف می کنند. Settings → Permalinks
  • عمومی کردن سایت: برای آنکه گوگل وب سایت شما را ایندکس و پیدا کند باید آن را عمومی کنید برای این منظور به آدرس Settings → Reading بروید” Discourage search engines …”  باید unchecked باشد. البته این گزینه همیشه قفل است. اما برای اطمینان بهتر است آن را بررسی نمایید.
  • عنوان وب سایت و tagline را تنظیم کنید: برای این منظور به قسمت Settings → General رفته و Site Title  و  Tagline تنظیم کنید. عنوان سایت و tagline ممکن است در مکان های مختلف در سراسر سایت نشان داده شود. برخی از تم های وردپرس مواردی را در صفحه اصلی و توضیحات SEO نشان می دهند. Google هنگام فهرست وب سایت شما در صفحات نتایج از آنها استفاده می کند. tagline اختیاری است. در صورت نداشتن، می توانید آن را خالی بگذارید.
  • نظرات را فعال یا غیرفعال کنید: بسته به نظر خود می توانید امکان نظر دهی در سایت را فعال یا غیر فعال کنید. برای تنظیم به Settings → Discussion مراجعه نمایید.
  • منطقه زمانی time zone را تنظیم کنید. Settings → General

قدم هفتم، انتخاب قالب یا تم برای سایت است. اگر می توانید یک قالب سفارشی طراحی کنید. حتی می توانید قالب های آماده را تغییر دهید. این در صورتی امکان پذیر است که با طراحی سایت کاملا آشنا باشید. در غیر این صورت از تم های آماده استفاده کنید. برای نصب قالب به قسمت Appearance → Themes مراجعه نمایید و روی Add New کلیک کنید. برای سفارشی کردن قالب نیز به Appearance → Customize مراجعه کنید.

قدم هشتم، افزودن پلاگین های مورد نیاز تان است. سبد خرید، درگاه پرداخت و … افزونه هستند. پلاگین ها قابلیت های سایت را گسترش می دهند. افزونه ها به صورت آماده و رایگان یا غیر رایگان در دسترس هستند و برای نصب آنها نیازی به کد نویسی نیست. البته افزودن برخی از قابلیت ها نیازمند کدنویسی است. برای افزودن پلاگین ها به Plugins → Add New مراجعه نمایید.

قدم نهم، افزودن صفحات اساسی شامل: درباره ما، تماس با ما، خط مشی و … می باشد که برای اضافه کردن آنها باید به Pages → Add New مراجعه کنید.

قدم دهم، برای تولید محتوا و همچنین بازاریابی محتوا به وبلاگ نیاز دارید. برای نوشتن مطالب خود به Posts → Add New مراجعه کنید.

قدم آخر، تنظیم ناوبری یا پیمایش سایت می باشد. ناوبری باعث بهبود تجربه کاربری می شود. افزودن قسمت های اصلی به ناوبری سایت مهم است.

همچنین اگر به فکر بهبود تجربه کاربری و همچنین بهینه سازی وب سایت هستید باید، صفحات سایت را با تمامی دستگاه ها مانند موبایل ها، تبلت ها و … سازگار کنید.

به یاد داشته باشید قبل از طراحی و ایجاد یک وب سایت باید هدف خود را مشخص کنید. چه بخواهید خودتان سایت طراحی کنید چه یک طراح این کار را انجام دهد، مشخص کردن هدف بسیار مهم است. بر اساس این هدف قابلیت های یک سایت پیش از طراحی مشخص می شود.

همچنین به یاد داشته باشید همه چیز در طراحی سایت بستگی به کسب و کار شما دارد. از رنگ های قالب گرفته تا فونت و تصاویر باید مرتبط به موضوع سایت و کسب و کار شما باشد.

آموزش وردپرس

واضح است که آموزش کامل طراحی وب سایت با استفاده از مدیریت محتوا وردپرس، در این مقاله نمی گنجد. نه در این مقاله بلکه در منابع دیگر نیز نمی توان آموزش کامل طراحی سایت با وردپرس را فرا گرفت.

طراحی سایت پیچیدگی های مختص خود را دارد به همین دلیل بهتر است آموزش آن توسط یک طراح با تجربه انجام شود. از این رو به شما عزیزان که علاقمند فراگیری طراحی وب سایت با وردپرس هستید، پیشنهاد می کنیم از کلاس های آموزشی حضوری و غیر حضوری آموزشگاه دارکوب بهرمند شوید.

تمامی دوره های آموزشی در آموزشگاه دارکوب توسط تیم های حرفه طراحی وب سایت شرکت طراحی سایت دارکوب ارائه می شود.

شرکت طراحی سایت دارکوب در کنار ارائه خدمات طراحی سایت و سئو به ارائه خدمات آموزشی به صورت حضوری و غیر حضوری در همین حوزه ها پرداخته است. دوره های آموزشی دارکوب در زمینه طراحی سایت، سئو و بهینه سازی سایت و بازاریابی اینترنتی است. این آموزشگاه دارای مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه‌ ای کشور می‌ باشد و از مزایای شرکت در دوره های آموزشی دارکوب ارائه مدرک پایان دوره رسمی فنی و حرفه ای است.

علاوه بر این در پایان دوره ها در صورت کسب صلاحیت لازم امکان استخدام در شرکت طراحی سایت دارکوب وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در خصوص دوره های آموزشی به پایگاه های اطلاع رسانی موجود در سایت مراجعه نمایید. اگر قصد ایجاد یک وب سایت را دارید، می توانید با حداقل هزینه، طراحی وب سایت را فرا بگیرید.

لازم است بدانید، سایت ها بدون بهینه سازی و سئو برای کسب و کار ها فایده ای نخواهند داشت، این سئو است که باعث می شود، کاربران اینترنت با سایت شما آشنا شوند. در خصوص سئو و بهینه سازی وب سایت، مفصلا در مقاله های دیگر سایت صحبت شده است.