آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=157

همانطور که می دانید، وب سایت ها مجموعه ای از صفحات وب بهم پیوسته هستند. سایت ها معمولاً از یک دامنه واحد میزبانی می شوند. یک وب سایت از طریق اینترنت یا یک شبکه خصوصی مانند شبکه محلی LAN  از طریق آدرس معروف به Uniform Resource Locator (URL) قابل دسترسی است. URL ها صفحات وب را به صورت سلسله مراتبی سازماندهی می کنند که به کاربر کمک نماید تا آن را از طریق صفحات پیمایش کند. هر وب سایت شامل یک صفحه اصلی است، که صفحات دیگر به آن پیوند دارند.

سایت ها انواع مختلفی دارند. و به روش های گوناگون طراحی می شوند. سایت ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • static website: یک وب سایت استاتیک از صفحات وب تشکیل شده است که محتوای آنها ثابت می ماند تا زمانی که یک توسعه دهنده بخواهد آن را تغییر دهد. به طور کلی اطلاعات موجود در این نوع سایت ها، ثابت و ایستا است. یک وب سایت استاتیک ممکن است از متن ساده یا محتوای چند رسانه ای تشکیل شده باشد. با این حال ، هنگام بازدید از این قبیل سایت ها ، بدون توجه به زمان بازدید ، در هر زمان محتوای یکسانی را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که مدیر سایت تصمیم به تغییر محتوا داشته باشد، باید توسط یک توسعه دهنده یا برنامه نویس این کار را انجام دهد.
  • Dynamic Website: در مقابل، وب سایت داینامیک یا پویا محتوای ثابتی ندارد و می توان آن را تا حد قابل توجهی تغییر داد. این قبیل سایت ها بر اساس سیستم مدیریت محتوا CMS: Content Management System طراحی شده اند. مدیر سایت به راحتی با استفاده از سیستم مدیریت محتوا می تواند محتوای سایت را تغییر دهد. یک صفحه وب پویا با استفاده از طیف گسترده ای از نرم افزارها و زبانها مانند Java Server Pages (JSP) ، Active Server Pages (ASP) ، PHP ، Python ، Perl و غیره ایجاد می شود.

وب سایت های دهه 90 میلادی فقط شامل محتوای متنی بودند. با تکامل در چند رسانه ها و سایر عناصر طراحی، مواردی همچون تصاویر ، صدا ، ویدئو و … برای کاربردی شدن وب سایت ها به محتوای آنها اضافه شد. تعامل این عناصر برای کاربران بسیار کارآمد بود. در همین راستا افزونه هایی مانند Silverlight و Flash برای ایجاد تعامل بیشتر با کاربران در وب سایت ها ایجاد شدند.

اگر می خواهید یک وب سایت ایجاد کنید، قبل از هر اقدامی پیشنهاد می کنیم، با ما مشورت کنید. مشاوران ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب آماده ارائه شیوه های نوین برای ارتقا کسب و کار ها از طریق طراحی وب سایت هستند. ما به شما برای توسعه کسب و کارتان کمک خواهیم کرد.

با گذشت زمان، طراحی وب سایت با تغییرات مثبتی همراه بوده است. وب سایت ها مانند گذشته شبیه به هم نیستند و هر سازمان، ارگان و شرکتی می تواند وب سایت سفارشی مخصوص به خود را داشته باشد. در ادامه سعی داریم به بررسی پورتال وب سایت بپردازیم. در ادامه خواهیم داشت:

  1. پورتال چیست؟
  2. طراحی پورتال تحت وب
  3. طراحی پورتال فروشگاهی
  4. طراحی پورتال آموزشی
  5. طراحی پورتال سازمانی

پورتال چیست؟

Portal در لغت به معنای درگاه است. پورتال وب سایت ها نیز همانند درگاه ها هستند به همین دلیل به آنها پورتال گفته می شود. وب پورتال یا پورتال وب یک سایت سفارشی حاوی اطلاعات است. این اطلاعات از طیف گسترده ای از منابع مختلف هستند که به صورت سازگار و یکنواخت در پورتال پوشش داده می شوند.

پورتال وب در قالب داشبورد برای مدیران شرکت ها ارائه می شود. محتوای موجود در یک پورتال باید سازمان یافته باشد و نوع آن تا حد زیادی بستگی به نیاز کاربران دارد.  

ویژگی های پورتال:

  • یک درگاه ورود منحصر به فرد می باشد.
  • شامل مجموعه ای از اطلاعات مرتبط است.
  • اطلاعات موجود در پورتال از دسترس خارج نمی شوند.
  • تمامی اطلاعات موجود در پورتال هدفمند می باشند.
  • نمایش اطلاعات در آن با توجه به تجربه کاربر است.
  • اطلاعات دسته بندی شده اند.
  • قابلیت اتصال به نرم افزار ها و سیستم های نرم افزاری دارد.

پورتال، وب سایتی است که به عنوان راهنما یا نقطه ورود به شبکه جهانی وب فعالیت می کند و معمولاً شامل یک موتور جستجو یا مجموعه ای از پیوندها به سایت های دیگر است. (بخصوص با موضوع تنظیم شده اند.)

پورتال ها تفاوت های مهمی با هم دارند و بر اساس موارد زیر دسته بندی می شوند:

بر اساس چگونگی پاسخگویی به نیاز مخاطب:

  • Business to Customer Portal) B2C)
  • Business to Business Portal) B2B)
  • Business to Employee Portal) B2E)
  • پورتال سازمانی (EIP یا Enterprise Information Portals)
  • پورتال تجاری (e-Business (Extranet) Portals)

بر اساس  موضوع پورتال و کارکرد آن:

  • پورتال های شرکتی
  • پورتال های بیمه
  • پورتال های شهرداری
  • پورتال های فرهنگی و تجاری و فروشگاهی
  • پورتال های دانشگاهی و آموزشی
  • پورتال های بانکی و مالی و بورس
  • پورتال های جستجوی
  • پورتال های مناقصه و مزایده
  • پورتال‌های دامنه ویژه
  • پورتال های دولتی و اداری
  • پورتال‌های میزبان
  • پورتال‌های پزشکی و بهداشتی
  • پورتال‌های خبری
  • پورتال‌های شخصی

بر اساس قشر مخاطب:

  • پورتال‌های افقی یا پرتال‌های عمومی (Mega Or Public Portal)
  • پورتال‌های عمودی (VORTAL)

همچنین پورتال ایده وب سایت یا سرویسی است که طیف گسترده ای از خدمات مانند ایمیل ، بازی ها ، قیمت ها ، جستجو ، اخبار و … را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، صفحه اصلی یاهو پورتالی است که به بازدیدکنندگان امکان دسترسی به همه مکان ها و اخبار معروف ترین سایت را می دهد. یک پورتال وب ممکن است براساس محدودیت های جستجو در دامنه سفارشی شود. یک پورتال سازمانی معمولاً از یک طراحی ثابت برخوردار است و قابلیت تعامل با برنامه ها و پایگاه های داده را دارد. همانطور که در بالا به آن اشاره شد، به طور کلی بسته به محدودیت استفاده و محتوا ، انواع مختلفی از پورتال های وب وجود دارد. که به شرح مهمترین آن ها خواهیم پرداخت.

خدمات معمولی ارائه شده توسط سایت های پورتال شامل فهرست: وب سایت ها ، فرصتی برای جستجوی سایت های دیگر ، اخبار ، اطلاعات آب و هوا ، پست الکترونیکی ، قیمت سهام ، اطلاعات تلفن و نقشه و گاهی اوقات یک انجمن است.

طراحی پورتال تحت وب

یک برنامه نویس که شروع به توسعه پورتال وب می کند، قبل از اینکه یک پورتال برای کاربران داخلی یا خارجی در دسترس قرار گیرد ، باید عوامل زیادی را در نظر بگیرد. از نظر یک توسعه دهنده ، موارد زیادی برای تعادل در وب سایت وجود دارد ، از جمله ، طراحی در مقابل پلت فرم ، پایداری در مقابل ساخت اولیه و استانداردها در مقابل اهداف تجاری و …

قبل از شروع یک طرح توسعه پورتال تحت وب ، شما به عنوان یک توسعه دهنده باید موارد زیر را قبل از شروع پروژه خود در ذهن داشته باشید:

تجربه کاربر و رابط کاربری UA & UI

  • سازگار با تمامی مرورگرها
  • سازگار با تلفن همراه و انواع صفحه نمایش در ابعاد مختلف
  • انطباق Section 508
  • به روز رسانی یکپارچه
  • مدیریت بموقع مشکلات پورتال
  • پیشرفت تدریجی

امنیت

  • احراز هویت دو عاملی
  • SSL / HTTPS برای ورود به سیستم امن
  • اجتناب از برنامه نویسی متقابل سایت
  • سیستم خود را با جدیدترین تعاریف ویروس و تکه های نرم افزاری بیگانه محافظت کنید

کارایی

  • استفاده صحیح از حافظه پنهان
  • بهینه سازی محتوای تصویر و رسانه
  • مدیریت کوکی ها
  • به حداقل رساندن میزان درخواستهای HTTP

سئو و بهینه سازی سایت

  • استفاده از URL های دوستانه موتور جستجو
  • نقشه سایت مناسب از تمام صفحات پورتال
  • نامگذاری مناسب پیوند
  • بدانید که عنکبوت های موتور جستجو چگونه کار می کنند

طراحی پورتال فروشگاهی

نوع دیگر از پورتال ها، پورتال های فروشگاهی می باشند. پورتال های فروشگاهی بسته به نیازهای خرید و فروش آنلاین طراحی می شوند. این نوع پورتال وب ها، قابلیت ها و امکانات بسیاری را جهت فروش آنلاین ارائه می دهند. به این ترتیب، این امکانات و ویژگی ها به مدیر پورتال اجازه می دهد به راحتی محصولات فروشگاه را عرضه کند و فروش آنلاین و ارائه خدمات پس از فروش آنلاین را برروی پورتال داشته باشد.

پورتال فروشگاهی به ساده سازی مدیریت خرده فروشی، حل چالش های فروش و ارتقا فروشگاه، ارتباطات بین شرکت ها با فروشگاه ها و … کمک خواهد کرد. با این نوع پورتال به راحتی می توان پیام ها و تصاویر مختلفی را به مخاطبان ارسال نمود. همچنین می توان به سرعت یک نظر سنجی کلی برای بررسی روند تبلیغات انجام داد. این نظر سنجی به عملکرد بهتر فروشگاه کمک می کند.

پورتال فروشگاهی بستری آنلاین برای فروشگاه های شما جهت دسترسی ایمن به منابع شرکت و اطلاعات مربوطه را فراهم می کند. این کار به ساده سازی وظایف کارمندان شما کمک می کند. پورتال های فروشگاهی دارای کاتالوگ آنلاین ویژه هر فروشگاه است. این بدان معناست که هر فروشگاه فقط موجودی ، کالا ها ، ارزیابی ها  و موارد بازاریابی متناسب با مشخصات خود را می بیند. این مزیت باعث می شود که هر فروشگاه به راحتی بتواند آنچه در دست دارد را بیان کند و بتواند دقیقاً آنچه را که مشتری نیاز دارد را فراهم کند.

 قالب پورتال فروشگاهی باید کاربر پسند و شامل عکس های واضح از هر کالا  باشد. یک پورتال فروشگاهی حرفه ای و با کیفیت باید موارد زیر را شامل شود:

  • دسته بندی و نمایش محصولات و کالا ها در فروشگاه و همچنین مدیریت آن
  • درج ویژگی های هر محصول به صورت تصویر و نوشته و با جزئیات کامل
  • قابلیت تعریف موجودی انبار و نمایش موجودی محصولات به کاربر
  • قابلیت افزودن هزینه های مازاد مانند هزینه گارانتی
  • امکان ویرایش، حذف و افزودن کالا
  • امکان انتخاب رنگ، سایز و اندازه توسط مشتری
  • امنیت سازی
  • در صورت فروش محلات به خارج از کشور، امکان انتخاب نوع ارز پرداختی
  • قابلیت اتصال به چند درگاه بانکی و قابلیت انتخاب درگاه توسط مشتری
  • قابلیت مقایسه چند محصول در یک گروه
  • امکان ایجاد حساب کاربری و عضویت مشتری در فروشگاه
  • صدور پیش فاکتور و فاکتور به صورت آنلاین و با قابلیت چاپ توسط مشتری
  • قابلیت جستجوی پیشرفته با هوش مصنوعی
  • ارائه کد پیگیری به صورت آنلاین در سایت و ارسال آن به مشتری از طریق SMS , Email
  • طراحی کاربر پسند برای مشتری و مدیریت سایت
  • ثبت فعالیت های مشتریان در وب سایت

در صورتی که بتوانید تمامی ویژگی های بالا را در طراحی پورتال فروشگاهی لحاظ کنید، بدون شک خروجی شما یک وب سایت جامع، حرفه ای و با کیفیت است. این موارد نه تنها وب سایت را حرفه ای می کند بلکه اعتماد و اطمینان مشتری را نیز به همراه خواهد داشت. با این طراحی به مشتریان خود این پیام را منتقل می کنید که فروشگاه شما بزرگ ( هر چند اگر فروشگاه شما کوچک و با تنوع محصولات محدود باشد) و با محصولات با کیفیت است.

همچنین بهتر است برای افزایش کیفیت و بهینه سازی پورتال فروشگاهی به موارد زیر توجه نمایید:

  • افزودن چت آنلاین به فروشگاه برای تعامل با مشتریان ( پشتیبانی آنلاین)
  • ایجاد راهنمای خرید با درج سوالات متداول در یک صفحه جداگانه
  • ایجاد قابلیت درج نظر ، امتیاز دهی
  • دعوت از مشتری برای ثبت شماره همراه و ایمیل با ترفند های CTA
  • ارائه تخفیفات مختلف به مشتریان جدید، مشتریان دائمی
  • برگزاری فستیوال ها و جشنواره های فروش ویژه
  • امکان به اشتراک گذاری محصولات
  • پیشنهاد محصولات مشابه
  • امکان پرداخت به چند شیوه ( آنلاین و از طریق درگاه بانکی، درب منزل، کارت به کارت)
  • سازگاری با موبایل، لپ تاپ و …

این موارد بسیار زیاد می باشند و بهتر است آنها را به مرور زمان در پورتال ایجاد کنید. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طراحی پورتال فروشگاهی با مشاوران ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس حاصل نمایید.

طراحی پورتال آموزشی

ایجاد یک پورتال آموزشی برای هر نهاد آموزشی مهم و ضروری است. این روز ها که آموزش به صورت غیر حضوری و آنلاین باب شده است، نداشتن یک پورتال یا وب سایت برای مراکز آموزشی به معنای منحل شدن آن مرکز است.

طراحی پورتال آموزشی باید به نحوی باشد که ارتباط بین مخاطبان با مرکز آموزشی به درستی برقرار شود. تفاوت های بسیاری بین پورتال آموزشی با وب سایت ها وجود دارد. می توان گفت ساختار و نوع آموزشگاه در این نکته دخیل هستند.

به دلیل آنکه مخاطبان این نوع پورتال مشخص هستند به راحتی می توان با طراحی دقیق و کاربردی تمام نیاز های آنها را بر آورده کرد. طراحی زیبا و توجه به UI , UX باعث رضایت کاربران و افزایش بازدیدکنندگان می شود. این روز ها بسیاری از افراد به دنبال آموزش آنلاین هستند. اگر پورتال شما به اندازه کافی با کیفیت و حرفه باشد بدون شک کاربران بسیاری را جذب می کنید.

  • برگزاری آزمون های آنلاین و آفلاین به صورت گروهی و انفرادی
  • امکان تعیین سطح دانش دانش آموز و دانشجو
  • ایجاد چند درگاه بانکی برای واریز شهریه
  • امکان قسطی کردن شهریه دوره ها توسط کاربران
  • طراحی ساده و کاربر پسند
  • امکان عضویت در پورتال به صورت دانشجو و استاد
  • دسته بندی ساده و آسان دوره ها
  • امکان جستجو دوره ها
  • درج جزییات و سر فصل های هر دوره
  • طراحی سازگار با موبایل، لپ تاپ و …
  • امکان ثبت نام آسان در هر دوره از طریق پنل کاربری
  • امکان درخواست صدور مدرک پایان دوره
  • امکان برگزاری کلاس ها آنلاین گروهی از طریق پورتال آموزشی
  • بهبود سرعت بارگذاری سایت
  • امکان دانلود فیلم های آموزشی
  • درج آخرین اخبار آموزشی
  • امکان مشاهده سوابق آموزشی
  • قابلیت دسترسی سریع و منو ناوبری

از آنجا که دانش آموزان و دانشجویان مدت زمان زیادی را در پورتال آموزشی می گذرانند، باید ظاهر آن ساده و جذاب طراحی شود. کاربر باید به راحتی بتواند در سایت پیمایش کند. نیازی به ظاهر شلوغ و پر از محتوا نیست. اطمینان حاصل کنید که کاربران به راحتی می تواند دوره ها را پیدا کنند. مدت زمان هر دوره باید مشخص باشد تا دانشجو بتواند برای آموزش آن برنامه ریزی نماید.

در پورتال های دانشگاهی درج درگاه دانشکده ها، پردیس ها و سامانه های مربوطه مهم است. طراحی این نوع پورتال ها به دلیل تنوع ویژگی های آنها کمی پیچیده و سخت است. به همین دلیل پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی نیاز های دانش آموزان و دانشجویان را لیست کنید و پورتال را بر اساس آنها طراحی نمایید.

در آخر اینکه طراحی وب سایت و پورتال بدون بهینه سازی و سئو کارایی چندانی نخواهد داشت. بسیاری از پورتال های بزرگ و معروف با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی وب سایت توانسته اند جایگاه خوبی به دست بیاورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مشاوره در خصوص طراحی انواع پورتال و استعلام قیمت طراحی وب سایت ها و پورتال ها با مشاوران ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس حاصل نمایید.

طراحی پورتال سازمانی

در این عصر و زمان ، همه مشاغل به یک وب سایت نیاز دارند تا بتوانند از سبک زندگی پر سرعت و پر از فناوری مصرف کنندگان مطلع شوند. بدون داشتن یک وب سایت کاربردی و با ظاهری حرفه ای ، مشتری های احتمالی خود را از دست خواهید داد. کاربران وقتی یک وب سایت با کیفیت پایین می بینند ، آن را با یک تجارت و محصول بی کیفیت مرتبط می کنند. پس کیفیت طراحی بسیار مهم است. از این رو به شما صاحبان مشاغل و مدیران پیشنهاد می کنیم برای طراحی یک وب سایت کاملا حرفه ای و با کیفیت با مشاوران و کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ارتباط باشید.

مشاغل موفق از “پورتال های سازمانی” استفاده می کنند. یک پورتال سازمانی شامل قابلیت های باورنکردنی عملکردی است.

پورتال سازمانی (EIP یا  Enterprise Information Portals) یک پلتفرم تحت وب می باشد. اطلاعات موجود در این پلتفرم از منابع مختلف است که در یک منبع واحد و جامع ذخیره می شو.

در این پورتال کارمندان می توانند به اطلاعات درون سازمانی دسترسی داشته باشند و همچنین قادر خواهند بود این اطلاعات را تغییر داده یا به اشتراک بگذارند. این اطلاعات قابلیت شخصی سازی توسط کارمندان را دارد.

پورتال های سازمانی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • Role portals: این نوع پورتال مختص هر سه نوع از مدل های تجاری (B2B، B2C، B2E) می باشد.
  • Business intelligence portals: این نوع پورتال شامل برنامه های مخصوصی برای تحلیل، ذخیره و دسترسی به اطلاعات می باشد.
  • Business area (Intranet) portals: این نوع پورتال ها شامل عملکردهای خاص درون سازمانی هستند.

پورتال سازمانی، نه تنها بارز ترین چهره از سازمان است بلکه مسیر اصلی تعامل بین سازمان و مشتریان و شرکا و … نیز می باشد. متاسفانه اغلب پورتال های سازمانی داخلی طراحی قدیم خود را دارند این مسئله می تواند، تبعات بدی برای سازمان ایجاد کند، از جمله:

  • کار با پورتال های سازمانی قدیمی با روند رابط کاربر (UI) یا تجربه کاربری (UX) همگام نیستند.
  • طراحی های گذشته سازگار Responsive نیستند. به همین تجربه کاربر را در دستگاه های تلفن همراه تخریب می کند.
  • پورتال های سازمانی قدیمی با سایر برنامه های مهم تجاری سازگار نیستند و با برنامه ها و بخش هایی از داده ها ارتباط برقرار نمی کنند.
  • راه ها و شیوه های موجود در پورتال های قدیمی برای تعامل با مشتریان و شرکا بسیار محدود هستند.

به جای فقط یک وب سایت معمولی ، می توانید پورتالی داشته باشید که عناصری مانند رسانه (وبلاگ ها ، پادکست ها ، فیلم ها) و تجارت آنلاین (یک فروشگاه کامل آنلاین با قابلیت های فراوان) را با ویژگی های داخلی مانند مدیریت اسناد الکترونیکی و مدیریت فرایند های تجاری ، ادغام کند.

پورتال سازمانی یکی از هسته های اصلی کسب و کار است و به شما کمک می کند آن را به کارآمد ترین شکل ممکن اداره کنید. با کمک پورتال می توانید به راحتی چندین جنبه از تجارت خود را فقط از یک مکان مرکزی مدیریت کنید.

مهمترین نکته در طراحی پورتال های سازمانی این است که چگونه همه ویژگی های ممکن را در یک سایت زیبا و کاربردی ادغام کنید. در این باره باید گفت شرکت طراحی سایت دارکوب می تواند برای شما یک پورتال سازمانی را به نحوی ایجاد کند که تمام نیاز های شما پوشش داده شود.

تیم طراحی سایت دارکوب تمامی وب سایت ها را از پایه طراحی می کند و برای ایجاد یک پورتال سازمانی که هم به مشتریان تان برای تعامل بیشتر با شما و هم برای بهبود روند کسب و کار، کمک می کند. نیاز شما هرچه باشد ، شرکت طراحی سایت دارکوب می تواند یک پورتال عالی برای کسب و کار شما ایجاد کند.

یک پورتال سازمانی به شما این قدرت را می دهد تا وب سایت خود را به راحتی مدیریت کنید تا بتوانید به جای مرتب سازی مقالات و انجام کارهای دستی ، وقت خود را صرف نوآوری و رشد تجارت خود کنید. هیچ راهی بهتر برای افزایش همزمان اعتماد و اعتبار شرکت خود به صورت آنلاین وجود ندارد جز ایجاد یک پایگاه اینترنتی. با استفاده از پورتال سازمانی می توانید مشتریان احتمالی خود را تحت تاثیر قرار دهید و همچنین گردش کار خود را بهبود ببخشید.