آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=213

همانطور که می دانید، WordPress یکی از ده ها سیستم مدیریت محتوا (CMA: Content Management System) می باشد.دغدغه بسیاری از افراد آموزش کار با wordpress می باشد، چرا که این پلتفرم در سال های اخیر به دلایل مختلف توانسته محبوبیت زیادی در میان کاربران اینترنت و طراحان بدست بیاورد.

این دلایل عبارتند از:

  • استفاده از وردپرس رایگان است. شما به راحتی با مراجعه به وب سایت وردپرس می توانید آخرین نسخه آن را برای طراحی سایت بارگیری نمایید.
  • صد ها پلاگین متنوع برای افزایش عملکرد وب سایت های وردپرسی وجود دارد. برخی از آن ها رایگان و برخی دیگر غیر رایگان هستند. شما می توانید برای افزودن قابلیت های جدید به وب سایتتان از پلاگین های مربوطه استفاده نمایید.
  • وردپرس SEO Friendly است. به معنای دیگر مورد رضایت موتور های جستجو می باشد.
  • مدیریت محتوا در وردپرس آسان است. با کمی آموزش می توان به راحتی یک وب سایت را مدیریت نمود.
  • این پلتفرم Open Source می باشد و قابلیت توسعه دارد.
  • وردپرس جزء CMS های ایمن می باشد.
  • هزاران قالب آماده متنوع برای وردپرس طراحی شده است.
  • وردپرس همچنین محبوب ترین پلتفرم تجارت الکترونیکی به نام WooCommerce را تأمین می کند.
  • میلیون ها فروشگاه آنلاین کوچک و بزرگ از وردپرس استفاده می کنند. برای راه اندازی فروشگاه آنلاین (بدون نوشتن کد) می توانید از وردپرس استفاده کنید.
  • با وردپرس می توانید انواع مختلف رسانه ها را مدیریت کنید.

اگر صاحب کسب و کاری هستید به شما پیشنهاد می کنیم برای حضور در دنیای اینترنت یک وب سایت ایجاد نمایید. مدیریت وب سایت با استفاده از CMS وردپرس بسیار ساده است و نیازی به دانش برنامه نویسی و طراحی سایت ندارد. با مراجعه به شرکت طراحی وب سایت دارکوب می توانید یک وب سایت کاملا حرفه ای و با کارایی بالا داشته باشید. طراحی وب سایت ها در شرکت طراحی سایت دارکوب بنا به سلیقه و نظر مشتری می باشد. در زمان تحویل سایت نیز آموزش های کامل برای مدیریت آسان محتوا به شما داده می شود. علاوه بر این می توانید از پشتیبانی وب سایت به صورت 24 ساعته در تمامی روز های هفته و البته به صورت رایگان بهرمند شوید.

آموزش کار با وردپرس

همانطور که در بالا گفته شد، استفاده و مدیریت آسان یکی از دلایل محبوبیت وردپرس می باشد. آموزش کار با وردپرس بسیار ساده است. اما اگر به دنبال ایجاد وب سایت با استفاده از وردپرس هستید باید از دوره های آموزشی استفاده کنید. طراحی سایت با وردپرس کمی پیچیده است که در این مورد می توانید به آموزشگاه طراحی سایت دارکوب مراجعه نمایید. در ادامه قصد داریم به آموزش کار با ورپرس بپردازیم.

در مقاله های پیشین گفته شد که از دو طریق می توان با استفاده از وردپرس وب سایت طراحی نمود. روش اول با مراجعه به وب سایت WordPress.com می توانید یک پنل کاربری ایجاد نموده و به صورت رایگان یک وب سایت با میزبانی این سایت ایجاد کنید. البته نام دامنه به طور پیش فرض برای شما انتخاب می شود و در صورتی که بخواهید آن را سفارشی کنید باید هزینه آن را پرداخت نمایید. این سایت در واقع سرویس میزبانی است. این روش برای ایجاد وب سایت توصیه نمی شود.

روش دوم مراجعه به وب سایت WordPress.org و دانلود آخرین نسخه سیستم مدیریت محتوا وردپرس می باشد. تحت این نرم افزار به صورت رایگان می توانید وب سایت طراحی نمایید. که البته تهیه میزبان سایت و ثبت نام دامنه بر عهده شما خواهد بود. در این صورت برای ثبت نام دامنه و تهیه هاست می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی سایت دارکوب تماس حاصل نمایید.

پس ابتدا نام دامنه خود را ثبت نموده سپس یک هاست مناسب تهیه نمایید. سپس به وب سایت اصلی وردپرس رفته و نرم افزار آن را دانلود کنید. البته این مراحل توسط طراح سایت شما انجام می شود. در این مرحله طراح سایت شما، وردپرس را دانلود کرده و آن را روی هاستی که تهیه کرده اید نصب می کند. مراحل نصب وردپرس بر روی هاست عبارتند از:

  • ورود به C-panel هاست
  • مراجعه به قسمت file Manager
  • مراجعه به بخش public-html و کلیک روی upload
  • راست کلیک روی فایل آپلود شده و خارج کردن آن از حال فشرده
  • قرار گرفتن تمامی محتویات وردپرس در فایل wordpress
  • انتقال تمام محتویات فایل wordpress به public-html
  • ساخت یک دیتابیس برای ذخیره محتوا روی هاست
  • باز کردن آدرس سایت در مرورگر و ورود به صفحه شروع به کار
  • وارد کردن اطلاعات درخواستی
  • پس طی مراحل بالا، وردپرس به دیتابیس هاست متصل می شود.
  • تکمیل اطلاعات درخواستی و شروع به نصب وردپرس

پس از طی تمامی مراحل گفته شده، وردپرس راه اندازی می شود. که البته تمامی این کارها بر عهده طراح سایت می باشد. اما اگر خودتان قصد طراحی سایت را دارید این مراحل را باید انجام دهید.

پس از نصب وردپرس، با وارد کردن نام کاربری و رمز ورودی که طراح در اختیار شما می گذارد وارد سیستم مدیریت محتوا وردپرس می شوید.

در صورتی که زبان انتخابی فارسی باشد، داشبورد وردپرس را در سمت راست مشاهده خواهید کرد. (یک طرح زیبا با یک نوار ابزار در بالا و یک منوی نوار کناری مدیر در سمت راست است.) موارد زیر را بعد از ورود به وردپرس خواهید دید:

پیام خوشامدگویی Welcome message : در این قسمت مهمترین بخش های صفحه مدیر وجود دارد.
وقتی اولین بار وارد محیط مدیریت می شوید در ابتدا پیام خوشامدگویی و سپس در زیر آن وضعیت فعلی سایت و آنچه در آن وجود دارد و کار هایی که انجام داده اید را خواهید دید. ( قسمت پیشخوان)

نوشته ها Posts

این قسمت برای ایجاد پست ها است. نوشته ها محتوای وبلاگ هستند که به ترتیب زمانی معکوس لیست شده اند (جدیدترین مطالب در بالا). نوشته ها خود شامل: همه نوشته ها، افزودن نوشته، دسته ها و برچسب ها است.

همه نوشته ها شامل تمامی پست هایی که در سایت منتشر کرده اید می باشد. برای افزودن وبلاگ جدید باید به قسمت افزودن نوشته بروید. شما می توانید پست های خود را بر اساس دسته ها و برچسب ها (categories and tags) سازماندهی کنید.

دسته ها categories برای گروه بندی گسترده پست های شما در نظر گرفته شده اند. با استفاده از دسته ها برای مطالب سایت موضوعات کلی یا فهرست مطالب ایجاد می شود. دسته ها سلسله مراتبی هستند. به این معنا که شما می توانید با استفاده از آنها زیر مجموعه هایی ایجاد کنید.

برچسب ها tags برای توصیف جزئیات خاص پست های شما می باشند. از آن به عنوان کلمات نمایه سایت خود استفاده کنید. برچسب ها به شما این امکان را می دهند که مطالب خود را به صورت میکرو دسته بندی micro-categorizeکنید. برچسب ها بر خلاف دسته ها سلسله مراتبی نیستند.

رسانه Media

تصاویر و سایر پرونده های رسانه ای را در این قسمت بارگذاری و مدیریت می شود. رسانه خود شامل کتابخانه و افزودن تصویر است. در بخش کتابخانه تمامی عکس های موجود در سایت قابل مشاهده هستند.

برای افزودن تصویر نیز می توانید فایل انتخابی را در قسمت افزودن آپلود نمایید.

برگه ها Posts

برگه ها شامل نوشته هایی هستند که اغلب فقط یکبار در سایت بارگذاری می شوند و معمولا آنها را تغییر نمی دهند و اصطلاحا استاتیک هستند. مانند صفحات: تماس با ما، درباره ما، خط مشی، اطلاعات موجود در فوتر و هدر سایت و … این صفحات معمولا نیازی به به روزرسانی ندارند.

می توانید برگه ها را در این قسمت اضافه و ویرایش کنید.

دیدگاه ها comments

در این قسمت نظرات کاربران قابل مشاهده است. شما می توانید دیدگاه ها را قبل از انتشار برای دیگر کاربران بخوانید و انتشار آنها نیاز به اجازه مدیر سایت دارند. شما می توانید در قسمت آنها را ویرایش یا حذف کنید یا پاسخ دهید.

شناسنامه Appearance

شناسنامه شامل شکل ظاهری می باشد. موارد مربوط به ویرایشگر دیداری، رنگ ‌بندی بخش مدیریت، میا‌بر های صفحه کلید، نوار ابزار و … در این قسمت قابل تغییر هستند. همچنین زبان وردپرس نیز در این قسمت قابل تغییر می باشد.

افزونه ها Plugins

وردپرس به تنهایی تمامی امکانات یک سایت را ندارد ( مانند درگاه پرداخت، سبد خرید و …) به این منظور برای آن افزونه هایی را طراحی نموده اند که بنا به قابلیت مورد نظر وب سایت می توانید پلاگین مربوط به آن را دانلود نمایید. اغلب پلاگین ها رایگان هستند و بخشی از آنها غیر رایگان می باشد.

برای نصب، بارگذاری و مدیریت پلاگین مورد نظرتان در این قسمت باید آن را نصب کنید.

کاربران Users

مدیر سایت می تواند کاربرانی را برای اداره سایت انتخاب نماید. در این قسمت می توان دسترسی ها، تعداد و مشخصات آنها را تعریف نمود.
این قسمت فقط برای مدیر سایت قابل رویت و دسترسی است.

ابزار ها Tools

ابزار های شامل: ابزار های در دسترس، درون ‌ریزی، برون‌ بری، سلامت سایت، برون‌ بری داده شخصی، پاکسازی اطلاعات شخصی هستند.

این قسمت بیشتر برای انتقال محتوای سایت وردپرسی دیگر در سایت فعلی یا بلعکس استفاده می شود.

تنظیمات Settings

این قسمت شامل: همگانی، نوشتن، خواندن، گفت و گو ها، رسانه و پیوند های یکتا است. این تنظیمات بیشتر برای افزودن موارد اضافه به نوشته ها و برگه ها می باشد. در هر قسمت مفصلا توضیح داده شده است.

در صورتی که وب سایت شما در شرکت طراحی سایت دارکوب طراحی شود، طراحان ما وظیفه دارند تمامی موارد مربوط به مدیریت سایت را به مدیر سایت و شما آموزش دهند. این خدمت مهم تنها یکی از ده ها خدمات قابل ارائه در شرکت طراحی سایت دارکوب می باشد.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.