آدرس کوتاه این صفحه: https://darkoobwebdesign.ir/?p=866

افت سایت در گوگل، میتواند توسط بسیاری از عوامل مانند لینکها، سرعت و… رخ دهد. به عنوان مثال، تغییرات محتوایی، بروزرسانی الگوریتم، مشکلات فنی، پیشرفت رقبا، تغییراتی در رتبه بندی و مجازاتی که برای سایت های متخلف در نظر گرفته میشود، از جمله این موارد هستند. ما یک لیست آماده کرده ایم تا به سرعت، سئو سایت خود را بهبود ببخشید و از افت رتبه سایت در گوگل جلوگیری کنید.

آیا وب سایت شما بازدید خود را از دست داده است یا رتبه سایت در حال افت کردن است؟ تصور کنید رتبه سایت شما ناگهان به طرز چشمگیری افت کرد و به صفحات چهارم پنجم گوگل رفت و یا حتی کلاً از نتایج حذف شد. آن لحظه است که میبینید رنگ صورتتان پریده و دستتان عرق کرده است. اما چطور می توانید تشخیص دهید که مسئله از کجاست و چگونه میتوان این مشکل را حل کرد؟ در اینجا 8 دلیل احتمالی برای کاهش رتبه سایت در موتورهای جستجو بخصوص گوگل را مورد بررسی قرار داده ایم.

زمانی که بازدید شما افت میکند و ورودی سایت کاهش می یابد، این یک مشکل اساسی است که باعث شکست کسب و کار شما خواهد شد و باید در اسرع وقت، دلایل یک افت رتبه در گوگل را پیدا کرد و برطرف کرد. شما هر لحظه باید آماده افت سایت در گوگل باشید، ولی نباید نگران باشید؛ چون وقتی اصول اولیه سئو را بدانید، دیگر این نگرانی به سراغ شما نمی آید.

دلایل اصلی افت سایت در گوگل

دلایل افت رتبه سایت در گوگل

اگر تا به حال سئو انجام داده اید، میدانید که با بالا رفتن رتبه سایت خود، احساس خوبی پیدا میکنید. شما برای افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل، سختی و زمان زیادی خرج کرده اید. اما پس از آن ممکن است اتفاق غیر منتظره رخ دهد و رتبه شما سقوط کند. تعجب میکنید که چه اشتباهی کرده اید! افت شدید سایت میتواند وب سایت شما را فلج کند، به خصوص اگر بیشتر بازدید شما از نتایج گوگل باشد. در این مقاله، برخی از رایج ترین دلایل افت ناگهانی رتبه شما را تحلیل خواهیم کرد.

ورود بازدیدکنندگان از گوگل، یکی از باارزش ترین و خاص ترین منابع ترافیک است؛ زیرا افراد به طور کلی به وب سایت هایی اعتماد میکنند که بهترین مکان را در موتور جستجوی مورد علاقه خود دارند. حتی اگر دلایل مختلفی وجود داشته باشد که باعث میشود رتبه شما ناگهان افت کند، اما بیشتر آنها با کمی وقت و تلاش قابل حل هستند. بنابراین، بیایید شروع کنیم.

کاهش سرعت سایت

یکی از دلایل مهم افت سایت در گوگل، پایین بودن سرعت لود سایت است. سرعت برای یک وب سایت بسیار مهم است. آنقدر سرعت سایت در سئو مهم است که گوگل آن را به یک عوامل واقعی رتبه بندی تبدیل کرده است. شما میتوانید سرعت صفحه خود را با استفاده از ابزار PageSpeed Insights Google بررسی کنید. سرعت سایت، یکی از معیارهایی است که الگوریتم گوگل برای رتبه بندی صفحات از آن استفاده میکند. علاوه بر این، سرعت پایین صفحه، به این معنی است که موتورهای جستجو میتوانند صفحات کمتری را مورد بررسی قرار دهند که میتواند بر روی سایت شما تأثیر منفی بگذارد.

سرعت لود یک صفحه، توسط چندین عامل مختلف تعیین میشود؛ از جمله سرور سایت، اندازه فایل ها و اندازه تصاویر. یکی از بهترین روش ها برای افزایش سرعت سایت، فشرده سازی کدهای CSS و Javascript و همچنین کاهش حجم تصاویر سایت است که تأثیر بسزایی در بهبود سرعت سایت شما دارد. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید، تعداد زیادی از افزونه های افزایش سرعت سایت وجود دارد که به شما برای جلوگیری از کاهش سرعت سایت کمک شایانی میکند. به عنوان مثال افزونه های WP Rocket و WP Smush از محبوب ترین افزونه ها برای بهبود سرعت لود سایت هستند. سرعت سایت همه چیز است. گاهی اوقات نیز برای افزایش سرعت وب سایت، نیاز به بازطراحی سایت دارید.

روزی نمیگذرد که مقاله جدید، نماینده گوگل یا متخصص سئو به ما نگوید که سرعت سایت یکی از مهمترین کارهایی است که در حال حاضر میتوانید انجام دهید. البته، سرعت سایت از بسیاری جهات بر سئو داخلی تأثیر میگذارد. همه چیز با سرعت شروع میشود. این را تصور کنید، شما تلاش زیادی کرده اید که سایت شما به خوبی کار کند؛ ساختار عالی دارد و شامل محتوای سئوشده است؛ اما بازدیدکننده قبل از دسترسی به آن محتوا، ابتدا باید سایت شما را لود کند. اگر سرعت لود سایت زیاد طول بکشد، افت چشمگیری در رتبه سایت گوگل پیش می آید و افراد کمتری به سایت شما مراجعه میکنند.

مشکلات سرور

تاثیر مشکلات سرور در سئو

وقتی نوبت به سئو میرسد و سعی در بهبود بهینه سازی وب سایت دارید، نباید از وضعیت سرور غافل شد. سرور میتواند سئو سایت شما را بهبود ببخشد و یا به شدت آسیب برساند. در واقع، گاهی اوقات مشکل از سرور است که ممکن است شما کنترل آن را نداشته باشید.

وقتی مدیران وب سایت به بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو (SEO) میپردازند، اغلب بر روی کلمات کلیدی، تولید محتوا سئوشده، برچسب های متا و عنوان و ساخت بک لینک تمرکز میکنند. به ندرت میشنوید که آنها به تنظیمات سرور اشاره کنند یا اینکه چگونه سرور آنها باعث میشود رتبه خوبی در موتورهای جستجو داشته باشد. ممکن است بپرسید “چرا موتورهای جستجو به سروری که انتخاب میکنم یا نحوه راه اندازی سرور من اهمیت میدهند؟” اگر موتورهای جستجو، وب سایت شما را برای عبارات پر بازدید در رتبه بندی خوبی بدهند، موتورهای جستجو میتوانند میزان بازدید و میزان استفاده از سرور شما را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

اگر میزان ترافیک ارسال شده به سایت شما سرور را بیش از حد مورد فشار قرار دهد، باعث بالا نیامدن سایت میشود و روی تجربه کاربر تأثیر منفی میگذارد. اگر کاربر فکر کند که موتور جستجو نتایجی را نشان میدهد که کار نمیکنند، این میتواند باعث شود کاربر تصمیم بگیرد برای دستیابی به نتایج بهتر، به موتور جستجوی دیگری متوسل شود؛ به همین دلیل گوگل توجه ویژه ای روی سرور سایت ها دارد.

لینک های حذف شده

رفع مشکل لینک های داخلی، یک گام اساسی برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بشمار میرود. زمانی شما روی لینکی از صفحات سایت خود میروید و میبینید که با صفحه 404 روبرو میشوید. وقتی این نوع از لینک های شکسته به مرور زمان در سایت زیاد میشود، تأثیر منفی روی سئو سایت میگذارید. چون این لینک ها در درون سایت شما هستند، به راحتی میتوانید آنها را مدیریت کنید. وقتی که در محتوای شما به یک صفحه ای میدهید که لینک آن شکسته شده باشد، ارزش و اعتبار آن محتوا کاهش می یابد. برای این که لینک های شکسته را برطرف کنید، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید. زمانی که وب سایت شما دارای لینک های شکسته باشد، ربات های گوگل بدون اینکه بخواهند وب سایت شما مورد بررسی قرار دهند، علاوه بر ترک کردن وب سایت، امتیاز منفی نیز برای آن سایت ثبت میکنند.

گرفتن بک لینک اشتباه

یکی از روش های بهینه سازی سایت و ارتقا رتبه در گوگل، این است که برای سایت بک لینک بگیریم. هیچ موقع نباید از سئو سیاه برای نتیجه گیری سریع استفاده کنید. اگر به صورت غیراصولی این کار انجام شود، باعث میشود ضرر زیادی را متحمل شوید. پس باید اطلاعات کافی در مورد نحوه انتخاب بک لینک مناسب را بدانید. شما باید در سایت هایی که اسپم اسکور بالایی دارند، بک لینک نگیرید زیرا باعث میشود اسپم اسکور سایت شما نیز افزایش پیدا کند که گوگل سایت هایی را که اسپم اسکور بالایی دارند را جریمه میکند. بهترین نوع بک لینک گرفتن، رپورتاژ است. رپورتاژ به عنوان یکی از موثرترین راه ها برای افزایش رتبه برای کلمه کلیدی مورد نظرتان است که قدرت سایت را به صورت چشمگیری افزایش میدهد.

شما باید از سایت هایی بک لینک تهیه کنید که عمر بالایی دارند و مدت زیادی از فعالیت آنها میگذرد؛ زیرا تاثیر بک لینک بر سایت بسیار زیاد است. سن دامنه بک لینک های سایت شما بر سئو خارجی سایت شما و رتبه بندی سایت در گوگل تأثیرگذار است. بنابراین، بک لینک از دامنه های قدیمی تر، به سایت شما بیشتر از سایت های جدید کمک میکند. علاوه بر کیفیت دامنه کلی سایت لینک دهنده، کیفیت محتوایی که لینک شما در آن محتوا قرار داده شده است، در رتبه سایت شما تأثیر دارد. صفحاتی که دارای محتوایی با بیش از 500 کلمه هستند، کیفیت بالاتری نسبت به محتوای کوتاه دارند. محتوای کمتر از 300 کلمه توسط گوگل کیفیت پایین در نظر گرفته شده است و به شما کمک نمیکند رتبه سایت در گوگل در آن محتوا تقریبا به همان اندازه بهبود یابد و اگر این اتفاق بیافتد، باعث افت سایت در گوگل میشود.

آپدیت نبودن سایت

کاهش رتبه سایت در نتایج گوگل

اگر از فاکتورهای مهم در رتبه بندی گوگل و ایندکس شدن سریع مطالب شما وجود دارد، این است که محتوا به صورت منظم در سایت منتشر شود. برای مثال شما میتوانید هر ساعت 15 یک مطلب در سایت مرتبط با حوزه کاری خودتان انتشار دهید. با این کار، به گوگل میگویید که سایت هر روز آپدیت میشود و در حال تولید کردن محتوای تازه هستید. همچنین مطالب سایت باید هر چند وقت یکبار بروزرسانی شوند تا گوگل از آپدیت مقالات شما اطمینان پیدا کند.

یکی از عواملی که باعث میشود مطالب سایت شما در گوگل افت کند، این است که مقالات به صورت منظم آپدیت نمیشوند. گوگل مقالاتی که دارای محتوای قدیمی هستند را دوست ندارد و سایت را به دلیل وجود مقالات قدیمی، جریمه میکند. به دلیل اهمیت ویژه ای که گوگل به سایت های بروز میدهد، اگر سایت بروزرسانی نشود، سایت را به رده های پایین نتایج جستجو انتقال میدهد. این را در نظر داشته باشید که آپدیت محتوا، گاهی اوقات بهینه تر از این است که محتوای جدیدی تولید شود، پس حتماً این نکته را مورد توجه قرار دهید.

عدم ماندگاری کاربر بر روی سایت

زمان ماندگاری یک کاربر روی سایت، یکی از عوامل مهم گوگل برای رتبه بندی سایت ها در سال جدید در نظر گرفته است. زمان ماندگاری کاربر هنوز به طور مستقیم بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر میگذارد. دلیل آن این است که به گوگل میگوید آیا صفحه مورد نظر وب سایت شما برای کاربران ارزشی قائل است یا خیر. برای اینکه کاربران تا انتهای مقاله همراه شما باشند، باید مقاله ای جذاب تولید کنید تا نیازهای آنها برطرف شود و دوباره به سایت شما سر بزنند.

زمانی که کاربر به سایت مراجعه میکند و به دلیل محتوای نامناسب سریع صفحه را ترک میکند، یک امتیاز منفی برای آن صفحه ثبت میشود و همین امر باعث افت سایت در گوگل میشود. شما با تولید محتوای باکیفیت میتوانید رتبه خود را در موتورهای جستجو افزایش دهید و بازدیدکنندگان زیادی را به سمت کسب و کار خود بکشانید. شما همچنین با قرار دادن اینفوگرافیک، میتوانید تعامل کاربران را افزایش دهید و امتیازات مثبتی را برای آن صفحه کسب کنید.

تغییر الگوریتم گوگل

گوگل صدها بار در سال، الگوریتم جستجوی خود را تغییر میدهد و در حالی که بیشتر تغییرات جزئی است. بروزرسانی های خاصی وجود دارد که بر رتبه بندی نتایج جستجو، بازدید وب سایت و سئو سایت تأثیر میگذارد. در سال جاری، حدود 12 تغییر الگوریتم قابل توجه انجام شده است؛ اما لزوماً بر هر وب سایتی تأثیر نمیگذارد و همه مربوط به SEO نیستند؛ ولی گاهی اوقات باعث افت سایت در گوگل میشود. به هیچ وجه نمیتوان پیش بینی کرد که گوگل بروزرسانی های بعدی الگوریتم را چگونه ارائه میدهد؛ بنابراین بهترین کاری که میتوانید انجام دهید، اجرای بهترین روش های سئو برای اطمینان از بروز بودن مطالب و وب سایت شما است.

کلمات کلیدی اشتباه

وقتی محتوای خود را حول کلمات و عباراتی که افراد جستجو میکنند بهینه میکنید، وب سایت شما میتواند برای این اصطلاحات رتبه بالاتری داشته باشد. نیازی به گفتن نیست که رتبه بالاتر در رتبه بندی، میتواند ترافیک هدفمندتری را به وب سایت شما هدایت کند. به همین دلیل، یافتن کلمات کلیدی که افراد جستجو میکنند، مرحله اول هرگونه فعالیت سئو است و سپس باید صفحات فرود و صفحات فروش را بهینه سازی کنید. در واقع، سئو بدون کلمات کلیدی تقریباً غیرممکن است.

بنابراین، برای افرادی که تازه مبحث سئو را یاد گرفته اند، استفاده از کلمات طولانی معمولاً بهترین گزینه برای شروع فعالیت است. باید دقت داشته باشید که انتخاب اشتباه کلمات کلیدی، میتواند باعث افت سایت در گوگل شود. به عبارت دیگر، شما باید بدانید که چگونه مردم به دنبال محصولات، خدمات یا اطلاعاتی هستند که شما ارائه میدهید، تا یافتن شما برای آنها آسان شود. به همین دلیل، تهیه لیستی از کلمات کلیدی یکی از اولین و مهمترین مراحل در بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو است. از آنجا که کلمات کلیدی برای سایر کارهای شما در زمینه سئو ارتباط دارد، ارزش زمان و سرمایه گذاری را دارد تا اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی انتخاب شده، با مخاطبان هدف مرتبط باشد.

افت رتبه سایت در گوگل را جدی بگیرید

ما میدانیم که افت رتبه در گوگل چقدر بر روی موفقیت کسب و کار شما تاثیرگذار است. حتما به دلایل گفته شده در زمینه افت سایت در گوگل توجه ویژه ای داشته باشید تا رقبا از شما پیشی نگیرند. حداقل امیدواریم که این پست نقطه شروع مفیدی برای یافتن پاسخ و حل مشکلات باشد.

حتی اگر شما یک شرکت حرفه ای در زمینه طراحی وب نیستید یا با یکی از آنها ارتباط ندارید، بسیاری از ابزارهای مختلف برای حل مشکلات احتمالی وجود دارد که ارزش استفاده کردن را دارد. اگر یکی از دلایل افت ناگهانی رتبه را متوجه شدید، به سرعت باید برای رفع مشکل اقدام کنید تا به ضررهای جبران ناپذیر تبدیل نشود. اگر میخواهید دید گوگل نسبت به شما بهتر شود، باید وقت و تلاش خود را برای عواملی که باعث کاهش رتبه سایت میشود را زیاد کنید. سعی نکنید از میانبرها برای ارتقا سایت استفاده کنید، بلکه باید به صورت اصولی سایت را به نتایج صفحه اول گوگل برسانید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.